Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Pengganas atau wira?

Posted: 28 Jun 2014 09:22 AM PDT

Sarajevo: Ibu negara Bosnia-Herzegovina semalam memperingati 100 tahun pembunuhan yang mencetuskan Perang Dunia I dan mengubah peta dunia selamanya.

Ketika negara Balkan terus dibelenggu perpecahan akibat kejadian berkenaan, beberapa acara berasingan diadakan bagi memperingati kejadian pada 28 Jun 1914 itu.

Pada tarikh itu seorang nasionalis Serbia Bosnia, Gavrilo Princip, 19, menembak mati tokoh bangsawan Austria, Archduke Franz Ferdinand dan isterinya, sebelum kejadian itu menyebabkan pelbagai peristiwa lain yang menjerumuskan kuasa besar Eropah berperang selama empat tahun.

Pembunuhan berlaku di sebatang jalang di Sarajevo apabila Princip menembak mati pasangan suami isteri terbabit.

Sesetengah pihak penduduk memperingati peristiwa itu dengan menghadiri majlis sederhana di Ypres, Belgium - bandar yang menjadi tempat pertama tentera Jerman menggunakan gas beracun untuk kali pertama pada 1915.

Foto

FERDINAND meninggalkan kereta api sehari sebelum dia ditembak mati oleh Princip pada 1914.


Namun perpecahan di Balkan menyebabkan ketua kerajaan tidak dapat hadir bersama-sama di tapak pembunuhan berkenaan.

Sejarawan Serbia di Bosnia, Slobodan Soja berkata, mustahil bagi penganjur membawa semua pihak - Serbia, Muslim dan Croat - untuk hadir dalam majlis berkenaan.

Muslim Bosnia menganggap Princip sebagai pengganas yang mencetuskan bencana, namun puak Serbia melihat remaja terbabit sebagai wira yang cuba membebaskan mereka daripada penjajahan Austria-Hungary.

Sebuah tugu memaparkan Princip setinggi dua meter turut dibina di timur Sarajevo dan mengadakan majlis sesetengah penduduk bandar raya itu mengadakan majlis di situ.

Sebelum perang Bosnia tercetus, Princip sangat dikagumi.

Dua tahun selepas mati di dalam penjara pada 1920, tulang rangka Princip digali dan dipindahkan di Sarajevo, manakala satu jambatan dinamakan sempena dia.


Sejarawan Muslim Bosnia, Husnija Kamberovic berkata, ketika etnik Serbia melakukan pembersihan etnik di situ, watak Princip kembali dianggap hebat.

"Apabila perang tamat, plak yang dibuat bagi memperingati Princip dibuang dan nama jambatan berkenaan dikembalikan kepada nama asal," katanya. -AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2014/06/29

Artis, model jual tubuh

Posted: 28 Jun 2014 09:20 AM PDT

Surabaya: Sejumlah model dan artis terkenal Indonesia diyakini terbabit dalam sindiket pelacuran yang mengenakan bayaran antara Rp15 juta (RM4,000) hingga Rp25 juta (RM6,680)

Kegiatan itu terbongkar selepas polis Jawa Timur menahan seorang model berasal dari Surabaya di sebuah bilik hotel empat bintang.

Jurucakap polis berkata, model berusia 25 tahun itu mengenakan bayaran Rp15 juta sebelum bersetuju melayan kehendak seorang lelaki tempatan.

"Selepas ditangkap dan dibawa ke balai polis untuk disoal siasat, model itu mengaku tidak beroperasi sendirian, malah ada ejen yang mencari pelanggan," katanya.

Jurucakap polis itu berkata, ejen terbabit juga bukan sembarangan, sebaliknya seorang penyampai televisyen dan pengelola majlis keraian.

Hasil maklumat berkenaan, katanya, penyampai televisyen itu juga ditangkap.


Selain suspek, polis juga merampas pelbagai barang bukti, termasuk wang tunai, dua telefon BlackBerry dan kondom terpakai.


Kata jurucakap terbabit, penyampai televisyen itu mendakwa model yang ditangkap itu bukan satu-satunya selebriti yang ditawarkan untuk ditiduri.

"Dia mengaku ada stok model dan artis yang boleh dibayar untuk memuaskan nafsu.

"Sekurang-kurangnya ada 25 selebriti yang boleh disewa melalui penyampai televisyen berkenaan," katanya.

Pegawai kanan polis Jawa Timur, Heru Purnomo pula berkata, kes berkenaan sedang diteliti.

"Kami masih cuba mendapatkan maklumat lanjut untuk mengetahui sejauh mana aktiviti ini beroperasi," katanya.

Sumber pula berkata, kegiatan penyampai televisyen itu sudah berjalan sejak beberapa tahun lalu.

Katanya, sebahagian besar pelanggan mereka ialah lelaki golongan atasan atau ahli perniagaan.

"Kebanyakan urusan mereka berjalan melalui Facebook atau telefon, termasuk penetapan harga dan lokasi," katanya.

- Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/06/29

Amy Adams korban kemewahan

Posted: 28 Jun 2014 09:19 AM PDT

Detroit: Sifat baik hati tidak dibatasi latar belakang kehidupan mahupun populariti seseorang dan ia dibuktikan aktres Hollywood Amy Adams (gambar) yang 'menghadiahkan' tempat duduknya di kelas pertama sebuah penerbangan kepada seorang tentera.

Saksi berkata, pelakon filem American Hustle itu ternampak seorang anggota marin di dalam pesawat dan berbual dengannya berhampiran kokpit.

Katanya, Amy kemudiannya bertanya kepada atendan pesawat sama ada dia boleh bertukar tempat duduk dan segera kembali ke tempatnya.

Aktres yang dilahirkan di sebuah pangkalan tentera AS di Itali itu pada asalnya menempah tempat duduk di kelas pertama.

Namun dia menukar tempat duduk itu dengan tentera marin bertuah berkenaan yang membeli tiket bagi kerusi kelas ekonomi.

Turut berada di dalam pesawat dalam penerbangan dari Detroit ke Los Angeles itu adalah penyampai rangkaian televisyen ESPN, Jemele Hill.

Menurut Jemele, ketika menunggu untuk menaiki pesawat, dia melihat Amy memandang ke arah tentera itu dan kemudian memberitahu sesuatu kepada individu yang bersama dengannya pada waktu itu.

"Selepas menaiki pesawat, saya melihat dia berada di ruangan kelas pertama, beberapa barisan di belakang saya.

Saya rasa mungkin dia berbincang sesuatu dengan atendan pesawat kerana sebelum berlepas dia meninggalkan tempat duduknya dan mereka membawa anggota tentera berkenaan duduk di situ.

Ia sesuatu yang sangat hebat dilakukannya," katanya.

Bintang yang sering menerima pencalonan Oscar itu baru selesai menjalani penggambaran filem Batman vs Superman: Dawn of Justice berhampiran Detroit bersama Henry Cavill dan Ben Affleck.

Foto
Artikel ini disiarkan pada : 2014/06/29

Minta kebenaran sentuh kemaluan

Posted: 28 Jun 2014 09:18 AM PDT

Manila: Pihak berkuasa mencadangkan seorang atase buruh dan seorang pemandu atase negara itu dikenakan tindakan kerana terbabit dalam skandal seks pekerja Filipina di luar negara.

Sumber Jabatan Kehakiman Filipina berkata, kedua-dua suspek berpangkalan di Arab Saudi itu berdepan pertuduhan salah laku dan mencabul.

Katanya, tindakan dibuat selepas pihak berkuasa menerima aduan daripada empat wanita di negara terbabit.

"Seorang daripada mereka berkata, atase terbabit menghubunginya ketika dia mahu mendapatkan bantuan daripada pegawai Pejabat Pekerja Luar Negara Filipina (Polo) kerana dirogol majikannya.

"Ketika dalam perjalanan ke pejabat sumber manusia, atase terbabit meminta mangsa membenarkan dia menyentuh kemaluannya," katanya.

Sumber itu berkata, kejadian berlaku pada 5 Februari lalu.

Katanya, wanita terbabit turut menerima panggilan lucah dan ugutan daripada suspek ketika dia cuba menguruskan penghantaran pulang ke negara asal.

Menurut sumber berkenaan, kejadian itu sangat memalukan.

"Sangat tidak patut lelaki terbabit menggunakan jawatannya untuk bertindak di luar batasan terutama ke atas wanita yang menghadapi masalah di negara asing," katanya.

Sementara itu, Jabatan Kehakiman dilaporkan menggugurkan dua lagi aduan yang dibuat mangsa ke atas suspek.

Aduan pertama digugurkan kerana pengadu gagal hadir ketika siasatan awal dijalankan, manakala aduan kedua digugurkan kerana kekurangan bukti.

Sementara itu, tuduhan salah laku seks bakal dikenakan ke atas pemandu kepada seorang lagi atase berdasarkan laporan seorang pembantu rumah Filipina yang berlindung di pejabat Polo.- Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/06/29

Dian mahu ajar anak berpuasa

Posted: 28 Jun 2014 09:17 AM PDT

Jakarta: Kehadiran Ramadan turut disambut gembira aktres popular Dian Sastrowardoyo yang berhasrat untuk menerapkan semangat berpuasa kepada dua anaknya.

Selain ingin meningkatkan ibadah pada bulan mulia ini, bintang filem Pasir Berbisik dan Ada Apa Dengan Cinta itu juga mahu berkongsi nilai ibadah berkenaan dengan cahaya matanya walau masih belum mengajar mereka berpuasa.

"Saya masih belum mengajar mereka berpuasa kerana baru berusia satu dan tiga tahun, tetapi sudah mengajar mereka mengenai solat.

"Syukur mereka mudah mengikutinya," katanya.

Menurut Dian, kedua-dua anaknya juga mula belajar memakai kain pelikat untuk solat bersama suaminya.

Namun, kata Dian, sesuai dengan usia mereka akhirnya kanak-kanak terbabit mula bermain dan menarik kain ayah mereka.

"Saya berazam untuk berada di rumah setiap kali waktu Maghrib dan berbuka puasa bersama keluarga," katanya.

- Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/06/29

Yingluck miliki aset bernilai RM59.4 juta

Posted: 28 Jun 2014 09:17 AM PDT

Bangkok: Agensi antirasuah Thailand menyatakan kekayaan bekas perdana menteri Yingluck Shinawatra meningkat sebanyak Bht33 juta (RM3.2 juta) ketika berkuasa di negara itu.

Ketika dipecat, kata pegawai agensi berkenaan, kekayaan Yingluck bertambah manakala kekayaan menteri lain di dalam Kabinetnya berkurangan.

Ketika Mahkamah Perlembagaan memecat Yingluck pada 7 Mei lalu, Yingluck dilaporkan memiliki aset bernilai RM59.4 juta berbanding hutang RM2.7 juta.

Anak lelakinya, Supasek Amornchat pula mempunyai aset sebanyak RM128,678.

Aset milik Yingluck itu tidak termasuk dikuasai pasangannya Anusorn Amornchat sebanyak RM3.5 juta.

Kekayaan bekas perdana menteri itu kebanyakannya hasil daripada saham dimiliki dalam pelbagai firma termasuk SC Asset Corporation.

Pegawai agensi antirasuah berkata, Yingluck turut memiliki simpanan tunai di bank, namun tidak mengisytiharkan jam tangan mewah yang dimilikinya, sesuatu yang dipersoalkan oleh bekas ketua pembangkang Abhisit Vejjajiva.

"Ketika dipersoalkan, Yingluck mendakwa jam tangan itu dijual sebelum dia dilantik menjadi perdana menteri, namun dia tidak menerangkan jenis jam tangan berkenaan," katanya.

Bekas Timbalan Perdana Menteri dan menteri luar, Surapong Tovichak-chaikul pula dilaporkan mempunyai aset berjumlah RM4 juta dan hutang sebanyak RM297,543.

Asetnya berkurangan kepada RM1.1 juta ketika memegang jawatan berkenaan berikutan kerugian dalam pelaburan dan penurunan nilai kenderaannya.

- Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/06/29

JAM-Indonesia desak KPK siasat Hatta Rajasa

Posted: 28 Jun 2014 09:17 AM PDT

Jakarta: Pejabat Komisi Pembanterasan Korupsi (KPK) kelmarin dikejutkan dengan kes yang mungkin tidak pernah ditangani sebelum ini - pocong.

Dilekatkan dengan gambar calon naib presiden Hatta Rajasa, objek berkenaan dibawa puluhan aktivis pelajar Jaringan Aksi Mahasiswa Indonesia (JAM-Indonesia) ketika mengadakan tunjuk perasaan berhampiran bangunan suruhanjaya itu.

Kejadian itu dilapor media tempatan semalam.

Sambil menaburkan bunga pada 'pocong' berkenaan, mereka mendesak KPK untuk mengambil tindakan ke atas Hatta kerana didakwa melakukan penyelewengan dalam sektor minyak dan gas.

Menurut koordinator gerakan itu, Anyonk Latupono, penyelewengan yang dilakukan Hatta dalam industri berkenaan memberi impak besar melalui kerjasamanya dengan broker dan pengusaha besar.

"Tindakan perlu diambil ke atas Hatta Rajasa kerana menjadi mafia minyak," katanya.

Selain itu JAM - Indonesia juga mendesak tindakan diambil ke atas Hatta berhubung kes rasuah membabitkan kos penghantaran bantuan kenderaan pada 2006.

"Kami mendesak KPK menjalankan penyiasatan menyeluruh mengenai kes ini yang dipercayai membabitkan Hatta yang memegang jawatan sebagai Menteri pengangkutan Indonesia ketika itu.

"Kami di JAM-Indonesia juga menyeru rakyat untuk calon presiden dan naib presiden yang cenderung ke arah rasuah," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/06/29

Bagai burung dalam sangkar emas

Posted: 28 Jun 2014 09:12 AM PDT

Warsaw: Seorang model kaya Poland yang dianggap bagaikan hidup dalam sangkar emas melemaskan anak lelakinya dengan bantal sebelum menikam jantungnya dua kali dengan pisau.

Eliza Kolodziej, 31, membunuh anaknya, Alexander, 6, di bilik tidur mereka di kawasan kediaman mewah di Majdan, pinggir Warsar kelmarin.

Akhbar Poland semalam melaporkan, Eliza mengalami kemurungan melampau sebelum ini dan sedang mendapatkan rawatan pakar psikologi.

Di kalangan jiran setempat, kata sumber, Eliza dan suaminya, Sebastian, dianggap hidup bahagia bersama anak mereka.

Namun, seorang daripada penduduk setempat mengesyaki sebaliknya.

Foto

ELIZA dan anak lelakinya.


"Eliza datang dari keluarga berada, tetapi dia hampir tidak pernah keluar rumah atau bergaul dengan orang lain.

"Justeru, saya mengesyaki dia tertekan dengan cara hidupnya itu," katanya.


Sebastian dilaporkan berada di pejabat ketika kejadian berlaku.

- Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/06/29

Pengasuh ketagih 'diasuh'

Posted: 28 Jun 2014 09:09 AM PDT

Los Angeles: Sebuah keluarga California terpaksa hidup dalam keadaan sangat tertekan dan ketakutan apabila wanita yang diupah mereka sebagai pengasuh enggan keluar dari rumah berkenaan walaupun sudah dipecat.

Marcella Bracamonte berkata dia dan suaminya, Ralph, menggaji Diane Stretton, 64, pada awal Mac lalu untuk membantu mengasuh anak mereka yang berusia 11, 4 dan 1 tahun.

Namun, kata Marcella, tiga minggu kemudian Diane enggan bekerja dan mendakwa mengalami masalah paru-paru kronik.

"Disebabkan keadaannya tidak membolehkan Diane bekerja, kami memberhentikannya dan meminta dia keluar dari rumah.

"Bagaimanapun Diane enggan keluar, sebaliknya dia mengancam untuk menyaman kami kerana memberhentikannya secara salah serta menzalimi warga emas," katanya.

Marcella berkata, mereka sangat berang apabila Diane hanya terperap di dalam bilik hampir setiap masa.

"Diane tidak membantu memasak, tetapi sentiasa muncul untuk makan dan itulah satu-satunya masa kami dapat melihat dia," katanya.

Berdasarkan keadaan itu, Marcella berkata, cukup jelas ada sesuatu yang tidak kena pada Diane.

"Kini kami hidup dalam kebimbangan," katanya.

Polis pula enggan campur tangan, mendorong Marcella dan suaminya memulakan proses mahkamah untuk mengusir Diane.

Malangnya proses itu mungkin memakan masa sehingga beberapa bulan.

- Reuters

Artikel ini disiarkan pada : 2014/06/29

Lima mati kerana keracunan halia

Posted: 28 Jun 2014 09:00 AM PDT

Hefei: Lima orang terbunuh kerana keracunan ketika mengambil halia apabila hujan lebat yang menyebabkan sebahagian daripada tumbuhan itu yang reput mengeluarkan gas karbon monoksida.

Sepasang suami isteri ditemui tidak sedarkan diri berhampiran stor halia mereka di Kampung Dafeng di daerah Qimen pagi kelmarin.

Jurucakap polis berkata, pasangan terbabit gagal ditemui sejak Khamis lalu.

Tiga penduduk kampung yang cuba menarik keluar mangsa juga pengsan, mendorong orang ramai menghubungi polis.

Mangsa kemudian disahkan meninggal dunia di situ.

Kawasan petempatan itu mengalami hujan lebat beberapa hari sebelumnya dan pihak berkuasa percaya ia menyebabkan halia yang rosak mengeluarkan gas beracun.


- Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/06/29

No comments:

Post a Comment