Harian Metro: Global


Harian Metro: Global


Posted: 16 Nov 2012 09:39 AM PST
JOHANNESBURG: Untuk berada dekat dengan haiwan paling ditakuti menjadi tarikan utama bagi mereka yang bercuti di taman safari.
Malang bagi dua pelancong Britain, apabila impian mereka nyaris menyebabkan mereka terbunuh selepas kenderaan yang mereka naiki diserang seekor gajah.

Kereta pasangan yang baru bertunang itu dirempuh dan diterbalikkan oleh gajah jantan itu.
Haiwan itu bertindak demikian selepas turut cuba menyerang kereta di depan kenderaan pasangan berkenaan.

Pasangan itu, Cris Hare dan Helen Jenning, kedua-duanya berusia 40 tahun, bagaimanapun hanya cedera ringan dalam kejadian di Taman Negara Kruger, Afrika Selatan. "Ketika saya membelok, gajah itu berada di depan kami. Dia berjalan menuju kereta kami. Saya berhenti di tepi. "Gajah itu kelihatan berjalan melintasi kereta kami tetapi kemudian pusing, merodok gadingnya pada pintu penumpang, menyebabkan kereta kami terbalik. "Ia sungguh menakutkan. Dalam hati saya hanya berkata-kata: 'Tidak mungkin perkara ini berlaku.'" Vasti Fourie yang dalam kereta lain menyaksikan serangan berkenaan dan berkata: "Ia menyerang sebelah tepi kereta itu, mengangkat dengan gadingnya, membalikkannya sebelum ia meninggalkan tempat itu dengan tenang.

"Semuanya berlaku begitu cepat. Saya tidak pernah melihat kejadian seumpama ini sepanjang hidup. Saya percaya ia tidak pernah berlaku sebelum ini." Hare dan Helen yang berasal dari Stockton-on-Tees, menghabiskan masa tiga hari bercuti di taman negara itu sebelum berlepas ke Durban.
Petugas taman berkenaan kemudian berkata, mereka menemui darah dalam kereta pasangan itu dan berpendapat, gajah itu bertindak demikian mungkin kerana sakit gigi.

Usaha menjejak haiwan itu dilancarkan untuk memastikan sama ada ia memerlukan rawatan.
Jurucakap Taman Negara Afrika Selatan, Reynold Thakhuli memberi amaran kepada pelancong supaya lebih berwaspada ketika berada di sekeliling haiwan liar dan jangan membenarkan apa-apa terjulur dari kereta mereka.

"Apabila melihat haiwan menuju ke arah kamu, jangan cemas. Cuba menjauhkan diri anda daripadanya secepat mungkin. "Gajah amat berbahaya jika mereka rasa terancam," katanya. - DM
Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/17

Posted: 16 Nov 2012 09:36 AM PST
MUMBAI: Kebaikan dan keburukan makan daging mungkin menjadi subjek perbahasan bagi pakar pemakanan.
Bagaimanapun, satu buku teks sekolah di India dengan jelas berkata: Daging akan membuat anda membohong, mencuri malah melakukan jenayah seks.

Panduan moral itu muncul dalam buku sekolah untuk murid 11 tahun.
Dalam satu laman, buku itu berkata, mereka yang memakan daging akan mudah menipu, lupa janji, tidak jujur, suka memaki, mencuri, bergaduh, ganas dan melakukan jenayah seks.

Ia juga mendakwa, najis yang menghasilkan perasa daging serta memuji rakyat Jepun kerana mengamalkan makan sayur. Ia bagaimanapun tidak pula menyebut mengenai kegemaran rakyat negara itu kepada makanan laut. - AFP
Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/17

Posted: 16 Nov 2012 09:35 AM PST
HONG KONG: Pegawai kastam Hong Kong melakukan rampasan kedua terbesar gading gajah dalam tempoh kurang sebulan selepas menyita lebih satu tan bahan seludup bernilai AS$1.4 juta (RM4.3 juta), semalam.
Kastam menemui 569 gading gajah seberat 1,330 kilogram dalam kontena yang dihantar ke pelabuhan Hong Kong.

Kastam mengesan sebuah kontena dari Tanzania dan menemui 45 beg gading gajah belum diproses disembunyikan di bawah 400 beg berisi biji bunga matahari, kata komander divisyen kastam, Vincent Wong.
Menurutnya, penyeludup menghantar gading gajah itu melalui Dubai dan memindahkannya dari satu kapal ke kapal lain.

Sementara destinasi kontena itu disenaraikan ke Hong Kong, pegawai kastam percaya penghantaran itu ditujukan ke tempat lain tetapi tidak menyatakan di mana.

Penemuan itu berlaku hanya beberapa minggu selepas kastam Hong Kong membuat rampasan terbesar mereka terhadap produk spesies terancam dengan merampas hampir empat tan gading gajah Afrika bernilai RM10.4 juta dalam dua kontena berasingan. Penyeludup menggunakan timbunan plastik dan kekacang untuk menyembunyikan gading gajah itu. Wong berkata, kedua-dua kes itu tidak mempunyai kaitan. - AP
Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/17

Posted: 16 Nov 2012 09:35 AM PST
TOKYO: Lima sekeluarga, termasuk tiga kanak-kanak ditemui mati dalam sebuah van di tengah negara ini dipercayai bunuh diri, kata pihak berkuasa semalam.
Lima beranak itu, lelaki dan perempuan berusia lingkungan 30-an dan tiga kanak-kanak lelaki berusia lima, tujuh dan 10 tahun ditemui dalam sebuah kenderaan di kawasan parkir di Fujinomiya, wilayah Shizuoka, kata pegawai polis di Jabatan Polis Fujinomiya.

Lima beranak berkenaan dipercayai mati akibat gas beracun karbon monoksida selepas membakar serpihan arang dalam kenderaan itu - bukan kaedah luar biasa membunuh diri di Jepun. "Kami masih menyiasat kes itu sebagai kes bunuh diri sekeluarga kerana mereka turut meninggalkan nota bunuh diri," kata jurucakap polis.
Jepun dengan populasi kira-kira 128 juta adalah satu daripada negara yang mempunyai kadar bunuh diri tertinggi di dunia. Setiap tahun lebih 30,000 orang meragut nyawa sendiri di negara di mana bunuh diri disifatkan kurang memalukan berbanding di sesetengah negara Barat.
Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/17

Posted: 16 Nov 2012 09:35 AM PST
ANTIOCH (California): Seorang wanita dari utara California yang kediamannya dirompak merayu kepada perompak agar memulangkan hanya satu barangan, iaitu sebuah bekas perak mengandungi abu mayat bayinya.
The Contra Costa Times melaporkan kediaman Michiko Koyoi di sini dipecah masuk dan diselongkar semalam. Polis masih menyiasat kejadian rompakan itu.

Antara barangan yang hilang ialah pasu berbentuk hati yang mengandungi abu anak lelakinya yang mati ketika dilahirkan pada Januari lalu. Nama dan tarikh kematian bayi itu turut ditulis pada bekas itu. Michiko, 35, yang mempunyai tiga lagi anak menggesa perompak agar memulangkan bekas berkenaan, mengatakan mereka boleh menyimpan semua barangan lain. Bayi yang meninggal dunia itu didiagnos dengan sindrom down dan masalah tulang belakang ketika dalam kandungan. - AP
Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/17

Posted: 16 Nov 2012 09:32 AM PST
SYDNEY: Sebuah kapal layar yang terdampar di sebuah pulau tidak berpenghuni di selatan Lautan Pasifik dengan mayat reput di atasnya turut membawa 200 kilogram kokain bernilai hingga AS$120 juta (RM368 juta), kata polis semalam.
Polis Persekutuan Australia berkata, agensi undang-undang antarabangsa telah memantau kapal layar "JeReVe" berukuran 13 meter itu sejak ia meninggalkan Amerika Selatan hingga mereka terputus hubungan dengannya bulan lalu.

Dua orang penyelam mendekati kapal itu awal bulan ini di perairan kepulauan Vavu di Tonga dan berdepan penemuan mengerikan apabila menemui mayat seorang lelaki kulit putih yang reput di atas kapal itu. Mereka kemudian melaporkan penemuan itu kepada polis. "Turut ditemui berada di atas kapal itu ialah 204 blok kokain seberat sekilogram setiap satu yang disasarkan untuk pasaran Australia," kata Pengurus Kebangsaan Untuk Jenayah Serius dan terancang, David Sharpe dalam satu sidang akhbar.
Penemuan besar dadah dengan nilai jalanan di Australia yang dianggarkan hingga Aus$116 juta (RM367 juta) itu kini menjadi sebahagian operasi yang masih berjalan membabitkan polis Tonga, Pulau Cook, Australia dan Pentadbiran Penguatkuasaan Dadah Amerika Syarikat.

Ahli koroner Tonga juga sedang menjalankan bedah siasat terhadap mayat lelaki yang ditemui itu.

Polis dan kastam Australia diberitahu bahawa sebuah kapal dalam perjalanan dari Ecuador menuju ke negara itu Ogos lalu sebelum siasatan dimulakan.
Mereka membentuk kumpulan khas dengan pihak berkuasa AS bagi memeriksa laluan di selatan lautan Pasifik yang dieksploitasi oleh sindiket jenayah terancang antarabangsa. - AP
Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/16

Posted: 16 Nov 2012 09:31 AM PST
SHANGHAI: Beberapa pembekal kepada satu daripada kedai iPhone dalam talian terbesar di China diheret ke mahkamah kerana didakwa mengelak membayar cukai dengan menyeludup iPhone dan iPad syarikat Apple ke dalam negara itu, lapor media kerajaan semalam.
Sebanyak 26 pembekal daripada Lanyou Shuma.com dihadapkan ke mahkamah di Shenzhen kelmarin sebagai sebahagian daripada lima rangkaian yang menyeludup lebih 162,000 telefon mudah alih bernilai lebih 500 juta yuan (RM246 juta) dari Hong Kong sejak dua tahun lalu, lapor Beijing News. Separuh daripada suspek adalah suri rumah yang sering berkunjung ke Hong Kong, menurut sebuah akhbar lain, Southern Metropolis Daily sambil menambah mereka dibayar 20 hingga 30 yuan (RM9.80 hingga RM14.70) sebagai komisen untuk setiap telefon bimbit yang dibawa pulang ke tanah besar. Shanghai Daily pula berkata, 25 defendan dididakwa kerana menyeludup produk iPhone dan iPad.

Kedai digital Lanyou Shuma.com yang pernah menjadi satu daripada kedai terbesar dalam Taobao Marketplace di China dipaksa menutup perniagaan April lalu oleh Taobao selepas pihak berkuasa Hong Kong melancarkan siasatan ke atasnya kerana dipercayai menyeludup iPhone 4S. Taobao Marketplace, satu daripada cawangan kumpulan Alibaba adalah laman web e-dagang terbesar di China yang memfokus kepada pengguna. - AP
Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/16

Posted: 16 Nov 2012 07:56 AM PST
JAKARTA: Penyanyi Nazriel Irham atau lebih dikenali sebagai Ariel "NOAH" menjadi bahan gosip lagi.
Ariel yang kini menyanyi bersama kumpulan baru, dikatakan bercinta dengan seorang pramugari jelita, Magdelena Awuy.
Tetapi, yang membuatkan peminatnya kecoh, Magdelena adalah isteri orang.
Ariel juga tidak senang duduk dengan khabar angin itu. Pengurus penyanyi itu, Kindy, menegaskan perkara itu hanyalah gosip.

"Khabar angin itu tidak benar dan Ariel sendiri menafikannya. Malah, sumber gosip itupun tidak diketahui," katanya.

Ariel dikatakan mula rapat dengan Magdelena ketika konsert jelajah Noah "5 Negara dan 2 Benua" di mana waktu itu Magdelena bertugas sebagai pramugari untuk pesawat kumpulan Ariel Cs.
Sumber mengatakan, merka terus rapat sehingga kumpulan Noah melakukan persembahan di tempat lain.
Namun begitu, Kindy menegaskan khabar angin itu tidak benar. - Detikhot
Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/16

Posted: 16 Nov 2012 07:55 AM PST
BANGKOK: Polis Thailand semalam berkata, mereka menemui beribu-ribu pakaian dalam wanita yang dicuri di rumah suspek perompak.
Ini kali kedua suspek ditemui menyembunyikan pakaian dalam wanita di rumahnya.
Danai Raiwech, 48, ditahan di rumahnya di luar Bangkok kelmarin selepas polis menggeledah rumahnya kerana dipercayai merompak barang kemas bernilai AS$325,000 (RM998,660) dari sebuah kedai emas.
Isterinya didapati memakai barang kemas yang dicuri dan ketika menggeledah rumah pasangan itu, polis menemui beberapa beg berisi pakaian dalam wanita.

Kolonel Napanwut Liamsanguan berkata, "Suspek mengaku menggunakan pakaian dalam itu untuk melancap." - Bangkok Post
Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/16

Posted: 16 Nov 2012 07:54 AM PST
BANGKOK: Pegawai Kesihatan berkata, zakar seorang pesakit lelaki yang mengalami jangkitan terpaksa dibuang selepas dia menyuntik minyak zaiton ke organ itu untuk membesarkannya.
Cara yang membahayakan dan tidak terbukti berkesan itu sering dilakukan di Thailand di mana sekurang-kurangnya 40 pesakit dimasukkan ke hospital di Bangkok sebulan akibat kesan sampingan.
Zakar lelaki berusia 50 tahun itu terpaksa dibuang selepas dia mengalami kesan sampingan yang teruk.
Jurucakap Hospital Besar Polis Bangkok, Sirikul Jiaranaikhajorn berkata, lelaki itu menjalani suntikan minyak zaitun beberapa kali sejak beberapa tahun lalu.

Lelaki itu didiagnosis menghidap kanser dan perlu menjalani pembedahan membuang zakar.

Sirikul berkata, "Ini merupakan pembedahan (zakar) paling kritikal yang kami jalankan kerana kami menemui kanser."
Katanya, biasanya dua atau tiga pesakit yang dirawat setiap minggu adalah akibat jangkitan tetapi tiada bukti mengatakan bahawa prosedur suntikan itu menyebabkan kanser.
Lelaki itu mendapatkan suntikan di klinik dan ditemani rakannya, walaupun orang ramai telah diberi amaran bahawa membesarkan zakar dengan cara itu adalah bahaya.
Lelaki itu katanya, mencuba prosedur berkenaan selepas mendengar nasihat rakannya. - Bangkok Post
Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/16

No comments:

Post a Comment