Harian Metro: Setempat

Harian Metro: Setempat


Gaya wanita perkasa

Posted: 27 May 2014 11:55 AM PDT

Banting: Gayanya sama seperti wanita seusianya yang lain, berwajah lembut selain tutur katanya yang sopan namun siapa tahu, wanita yang sudah menghampiri usia emas ini rupa-rupanya seorang pengawal peribadi atau 'bodyguard'.

Hanya mahu dikenali sebagai Kuntum Abdullah, 54, beliau berkata, dia sudah berkecimpung dalam bidang keselamatan genap lima tahun dan begitu arif mengendalikan senjata api serta mahir dalam seni mempertahankan diri.

Menceritakan keputusannya menjadi pengawal peribadi tatkala usia sudah pun senja, Kuntum yang sebelum ini mempunyai syarikat katering dan menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan memberitahu Harian Metro, rutin hariannya itu semakin lama semakin membosankan dan beliau perlukan sesuatu yang mencabar.

"Saya terbaca mengenai khidmat 'bodyguard' wanita ini di ruangan akhbar lima tahun lalu dan selepas berbincang dengan suami dan dua anak, mereka merestui niat saya dan latihan yang terpaksa dijalaninya lima tahun lalu adalah mengangkat senjata sambil meredah sungai, membawa batu dan berjalan sejauh dua kilometer serta beberapa latihan ala komando yang disifatkan sebagai 'kenangan manis' di Kem Latihan Delta Komasir, Kampung Permatang Pasir, Jugra," katanya.

Foto

Demonstrasi berdepan situasi panik.


Menurutnya, sepanjang lima tahun ini, beliau menjadi 'bodyguard' kepada tiga prinsipal (majikan) yang semuanya terdiri daripada anak golongan kenamaan termasuk artis dan menteri berusia 9 hingga 17 tahun.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/05/28

Peniaga asing tak diberi permit

Posted: 27 May 2014 11:26 AM PDT

Kuala Lumpur: Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) tidak pernah memberikan permit penjaja kepada warga asing yang mahu menjalankan perniagaan di negara ini.

Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Seri Ahmad Phesal Talib berkata, DBKL tidak membenarkan warga asing berniaga apalagi peniaga tempatan menggajikan pekerja warga asing.


"DBKL sudah banyak kali mengambil tindakan terhadap warga asing yang ditangkap seperti merampas barang dijual manakala peniaga tempatan yang menyewa kepada warga asing ditarik balik lesen penjaja," katanya ketika dihubungi, semalam.

Menurutnya, DBKL melakukan pemeriksaan dan pemantauan terhadap penjaja menerusi pegawai penguat kuasa yang ditugaskan menjalankan rondaan.


"DBKL akan melakukan rondaan dan bertindak menerusi aduan orang ramai sebelum menyita, menarik balik dan membatalkan lesen berniaga yang ditawarkan dan namanya akan disenarai hitam," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/05/28

Tak tunang pun!

Posted: 27 May 2014 11:25 AM PDT

Kuala Lumpur: "Saya bukan tunang dia dan kami tidak pernah bertunang. Kata putus dah dibuat pun," kata pelakon Uqasha Senrose menamatkan spekulasi mengenai status sebenar hubungannya dengan pelakon Pekin Ibrahim yang berantakan sejak beberapa bulan lalu.

Uqasha atau Nik Zaris Uqasha Senrose Nik Sen, 22, berkata, dia rimas dan bosan dengan sikap Pekin yang terus menjaja kisah mereka di media sedangkan hubungan itu sudah lama berakhir.

Katanya, dia akhirnya tampil membuka mulut bagi meleraikan kekeliruan yang timbul mengenai hubungan itu agar tidak lagi dikaitkan dengan aktor berusia 33 tahun itu.

"Saya betul-betul tak tahu apa agenda dia terus bercakap mengenai hubungan kami kepada media? Sebenarnya kami memang dah tak ada apa-apa.


"Sudah empat atau lima bulan kami sudah tidak berkomunikasi langsung. Kami dah pernah berbincang benda ini, jadi tak perlulah dia terus canang lagi.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/05/28

Nasir tetap neutral

Posted: 27 May 2014 11:25 AM PDT

Kuala Lumpur: "Saya tak pernah menyertai mana-mana parti. Itu cuma saya bergambar dengan peminat saja," kata pelakon Nasir Bilal Khan menjawab dakwaan kononnya dia kini menyertai parti pembangkang PAS yang dilihat menerusi gambarnya bersama dua gadis yang memegang bendera parti politik itu.

Gambar Nasir memakai sehelai selendang logo parti itu di lehernya menimbulkan spekulasi bahawa pelakon itu sudah menyertai PAS.


Nasir berkata, spekulasi itu adalah tidak benar dan berasas langsung kerana dia mengamalkan sikap atas pagar apabila membabitkan isu politik.

"Saya lebih senang untuk bersikap neutral dan tidak menyebelahi mana-mana pihak bila cakap pasal politik. Saya ini artis dan ikon masyarakat jadi tak wajar untuk kita menonjolkan diri atau kecenderungan pada politik.


"Dari dulu pun saya tak minat mengenai politik. Apa lagi untuk berkempen atau menyertai mana-mana parti atau menonjolkan diri macam itu," katanya.


Beliau mengulas kekecohan di Internet yang mendakwa kononnya Nasir sudah menyertai PAS berdasarkan sekeping gambarnya bersama dua gadis yang memegang bendera rasmi parti itu.

Sumber mendakwa, Nasir didakwa mengambil gambar itu pada beberapa kempen pilihanraya parti terbabit, baru-baru ini.


Nasir berkata, foto itu hanya salah faham kerana dia bergambar dengan dua gadis itu atas permintaan mereka semata-mata.

"Tak ada apa-apa pun dengan gambar itu. Saya hanya bergambar sebab mereka ajak bergambar bukan sebab saya berkempen dengan parti itu," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/05/28

Panik bas terbakar tengah lebuh raya

Posted: 27 May 2014 11:25 AM PDT

Ipoh: Seramai 19 penumpang sebuah bas persiaran panik apabila bas berkenaan tiba-tiba terbakar di kilometer 263 Lebuh raya Utara-Selatan arah utara, berhampiran Terowong Menora, di sini, petang kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 6.43 petang itu, pemandu bas yang dimaklumkan mengenai kebakaran di belakang bas oleh pengguna jalan raya, segera memberhentikan kenderaan itu.


Bas berkenaan difahamkan dalam perjalanan dari Genting Highland ke Pulau Pinang dan penumpang serta pemandu, segera keluar dari bas menyelamatkan diri.

Kejadian itu menyebabkan lalu lintas sesak teruk sepanjang lebih lima kilometer.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/05/28

No comments:

Post a Comment