Harian Metro: Arena

Harian Metro: Arena


Zolkples tak cemas

Posted: 26 Jul 2014 09:06 AM PDT

Tiada langsung riak cemas di wajah Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN) Datuk Zolkples Embong apabila kontinjen negara masih ketandusan pingat emas Sukan Komanwel yang memasuki hari ketiga kelmarin.

Beliau yang tenang dan sentiasa mengikuti perkembangan atlet negara dari venue ke venue, tetap mengharapkan kejutan dilakarkan atlet yang nama masing-masing tidak ada dalam senarai tujuh pingat emas disasarkan kontinjen negara.

"Masih terlalu awal dan saya yakin kita akan mendapat emas pertama dalam sehari dua lagi. Mungkin sebentar lagi..siapa tahu.

"Saya tetap meletakkan harapan kepada atlet kita tidak terkecuali mereka yang tidak disandarkan harapan emas untuk membuat kejutan. Antaranya dari venue angkat berat, namun rezeki kita belum hadir lagi," katanya.

Foto

AZIZULHASNI (kanan) diharap bawa pulang emas untuk negara.

Foto

PASUKAN boling padang diramal raih emas.

Foto

ZULHELMI bawa pulang pingat perak.


Kontinjen negara setakat ini meraih satu pingat perak menerusi atlet angkat berat Zulhelmi Md Pisol dalam kategori 56 kilogram dan satu gangsa disumbang skuad gimrama berpasukan.


Berdasarkan aksi atlet negara yang semuanya sudah memulakan acara masing-masing kecuali terjun, ternyata sasaran tujuh emas itu boleh bertambah.

Antaranya menerusi skuad badminton, skuasy, menembak, terjun, memanah dan boling padang.

"Saya masih yakin keupayaan atlet angkat berat yang tidak pernah gagal menyumbang emas sejak Sukan Komanwel Kuala Lumpur 1998, Manchester (2002), Melbourne (2006) dan New Delhi (2010)," katanya.

Namun, riak berbeza terpancar di wajah Chef di Mission Datuk Ong Poh Eng dan beliau agak kecewa apabila atlet angkat berat masih belum menyumbang emas.

Beliau yang berada di venue angkat berat tidak senang duduk menyaksikan Constantine Clement gagal dalam kategori 62 kg.

Atlet Sabah itu antara sasaran skuad angkat berat negara selain Mohd Hafifi Mansor untuk meraih emas bagi mempertahankan dua pingat emas yang dimenangi di New Delhi empat tahun lalu.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/07/27

Poh San kempunan

Posted: 26 Jul 2014 08:51 AM PDT

Glasgow: Pingat gangsa yang hampir digenggam, terlucut daripada tangan gimnas negara, Wong Poh San apabila tewas tipis 0.32 mata dalam acara individu all rounder Sukan Komanwel kelmarin.

Dia yang mengumpul 55.875 mata terpaksa menerima hakikat pingat itu bukan miliknya sekali gus terpaksa berputih mata menyaksikan gimnas Wales Laura Halford mendaki podium dengan 56.225 mata.

Pingat emas milik Patricia Bezzoubenko dari Kanada yang mencatat 59.175 mata dan perak Francesca Jones dari Wales 57.350.

"Memang saya agak kecewa gagal memenangi pingat selepas mencatat mata kedua tertinggi dalam aparatus gelung dan riben.

"Namun, saya terlepas banyak mata dalam acara bola dan club.

Itu yang memberi peluang kepada Laura untuk memintas saya.

"Saya tidak boleh menyalahkan sesiapa kecuali diri sendiri dan saya akan cuba yang terbaik dalam acara individu esok (hari ini).

"Ini peluang saya untuk meraih pingat kedua selepas memenangi gangsa dalam acara berpasukan," kata atlet berusia 17 tahun dari Johor itu.

Seorang lagi gimnas negara, Amy Kwan hanya terdaya menduduki tempat keenam dengan 53.475 mata.

Dia yang mencatat mata ketiga terbaik dalam aparatus bola berazam untuk menebus kegagalannya itu.

"Acara esok (hari ini) adalah individu dan peluang kemenangan tetap terbuka.

Pemenang pingat all rounder tidak semestinya menguasai acara individu dan saya berazam melakukan yang terbaik sambil perlu mengelak daripada melakukan kesilapan," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/07/27

Ospina cabar Szczesny

Posted: 26 Jul 2014 08:49 AM PDT

New York: Pengurus Arsenal Arsene Wenger percaya ketibaan David Ospina pasti mencabar kedudukan penjaga gol Wojciech Szczesny untuk merebut jersi No 1 Gunners.

Arsenal bersetuju dengan yuran perpindahan £3.2 juta (RM17.2 juta) yang diminta Nice untuk penjaga gol yang cemerlang bersama Colombia di Piala Dunia itu sekali gus membantu negaranya mara ke suku akhir sebelum tewas kepada tuan rumah Brazil.

Dilaporkan, penjaga gol berusia 25 tahun itu dibawa masuk untuk membantu Szczesny, tetapi Wenger menegaskan persembahan di padang akan menentukan siapa lebih layak berada di posisi itu.

"Anda tahu pada mulanya Szczensy akan menyarung jersi No 1, tetapi kemudian semuanya akan ditentukan menerusi aksi di padang dan jika Ospina lebih baik, dia akan bermain," katanya.

Ospina akan menyertai Alexis Sanchez dan Mathieu Debuchy sebagai pembelian baru di Emirates musim ini manakala kelab itu juga dikaitkan dengan perpindahan William Carvalho dari Porto dengan harga dianggarkan £35 juta (RM188.6 juta).

Wenger percaya Arsenal kini mampu bersaing dalam pasaran pemain untuk memberi cabaran berterusan meraih gelaran Liga Perdana Inggeris musim ini.

Bercakap ketika sidang media menjelang perlawanan persahabatan dengan New York Red Bulls, Wenger bersetuju Arsenal bakal mengulangi kejayaan seperti masa lalu.

"Itulah matlamat kami, tetapi saya rasa kami masih belum konsisten," katanya.

"Ia era yang berbeza kerana kami membina stadium baru dan perlu melunaskan pembayarannya.

Kami masih kekal dalam kelompok atasan, tetapi kami mahukan lebih lagi.

"Kami kini berada setaraf kelab lain berbanding lima atau enam tahun lalu."- Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/07/27

Lallana rehat enam minggu

Posted: 26 Jul 2014 08:48 AM PDT

London: Liverpool mengalami tamparan hebat semalam apabila pemain tengah England, Adam Lallana terpaksa diketepikan hingga enam minggu berikutan kecederaan lutut.

Lallana yang berpindah dari Southampton ke Anfield dengan bayaran £25 juta (RM134.7 juta) awal bulan ini mengalami kecederaan itu di pusat latihan kelab di Universiti Havard, Boston.

Pemain berusia 26 tahun itu yang juga menyertai skuad England ke Piala Dunia di Brazil diperiksa kakitangan perubatan Liverpool dan tidak memerlukan pembedahan, tetapi dia tidak mungkin pulih sepenuhnya untuk permulaan Liga Perdana Inggeris yang bakal bermula 16 Ogos ini.

"Tiada sebarang had waktu diletakkan untuk dia kembali cergas, tetapi kecederaan seperti ini boleh menyebabkan pemain berehat sehingga enam minggu," demikian kata kenyataan yang disiarkan di laman web Liverpool.

Lallana akan menjalani pemeriksaan lanjut oleh pasukan perubatan Liverpool di Amerika Syarikat dan juga sebaik kembali ke England nanti.

Ketiadaannya pada awal musim kempen Liverpool memberi kesan buat pengurus Reds Brendan Rodgers yang berharap dapat menggunakan pemain tengah itu sebagai tonggak utama dalam rombakan pasukan berikutan penjualan penyerang Luis Suarez ke Barcelona.

Lallana menjalani sesi latihan keempat bersama Liverpool dengan beberapa pemain kelab yang turut beraksi di Piala Dunia.

Pemain tengah itu yang mempamerkan aksi hebat musim lalu menjadi sasaran beberapa kelab tetapi berjaya ditawan Rodgers.

Bagaimanapun, kecederaan itu pasti menghalangnya untuk kembali berdepan kelab lamanya Southampton.

Liverpool yang menduduki tangga kedua Liga Perdana Inggeris musim lalu juga berdepan cabaran getir menentang Manchester City dan Tottenham pada awal musim depan.

Fokus Lallana adalah untuk kembali ke tahap kemuncak tepat pada masanya untuk saingan Liga Juara-Juara September ini.

- AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2014/07/27

Sinar Sakura

Posted: 26 Jul 2014 08:47 AM PDT

Baltimore: Sakura Yokomine membenam par dari jarak 15 kaki di lubang ke-18 untuk melengkapkan kebangkitan Jepun sekali gus membolehkan negara Matahari Terbit itu kekal tidak tewas pada Kejohanan Mahkota Antarabangsa LPGA.

Ketinggalan enam mata dengan baki tujuh lubang, Sakura dan Ai Miyazato bangkit untuk menang ke atas pasangan Australia Katherine Kirk dan Lindsey Wright.

"Ia satu perasaan yang sangat hebat," kata Ai.

"Kami mencatat birdie secara berturut-turut sekali gus memberikan diri kami peluang.

"Kami yakinkan diri dan berkata kami perlu meneruskan aksi sebegitu kerana tidak tahu apa yang akan berlaku.

Kami hanya mengekalkan sikap positif." Mika Miyazato dan Mamiko Higa turut ketinggalan sebelum menang 3-2 ke atas Karrie Webb serta Minjee Lee.

Karrie membenam birdie di lubang ketiga tetapi Mamiko mencatat pukulan serupa untuk memenangi tiga lubang seterusnya selain di lubang ke-11 untuk menang.

Keputusan ke atas Australia itu membolehkan Jepun kini mengatasi negara lain pada kejohanan yang menampilkan lapan pasukan itu.

Foto

BIRDIE dilakar Sakura pada lubang ke-17, 18 jamin kemenangan Jepun.


Jepun mengumpul lapan mata diikuti Thailand (lima) manakala Taiwan, Korea Selatan dan Amerika Syarikat (AS) masing-masing mengumpul empat mata.

Sepanyol, Sweden dan Australia pula mengumpul tiga mata dan memerlukan kemenangan kerana hanya lima pasukan teratas layak ke acara akhir membabitkan aksi perseorangan.

Hari ini, Jepun akan bertemu Korea Selatan, AS menentang Thailand, Sepanyol melawan Taiwan manakala Sweden bersaing dengan Australia.

Katherine dan Lindsey mendahului Sakura-Ai 5-0 selepas tujuh lubang dan dilihat tidak bermasalah untuk menang hinggalah Sakura mencatat birdie dan menang di lubang ke-12.

"Kami kehilangan rentak dan itulah punca kekalahan kami," kata Katherine.


"Ia sangat memalukan dan mengecewakan." Jepun hanya memerlukan par untuk menang di lubang ke-13 dan bogey untuk menang di lubang 14 sebelum Ai melakar birdie di lubang ke-16 diikuti birdie oleh Sakura di lubang ke-17 dan 18.

"Ia mengecewakan," kata Katherina.

"Kami akan cuba tingkatkan tumpuan esok." Sementara itu, keputusan lain menyaksikan Thailand mengatasi Taiwan, AS mengalahkan Sepanyol manakala Korea Selatan seri dengan Sweden.- AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2014/07/27

Impian Isner berbunga

Posted: 26 Jul 2014 08:46 AM PDT

Atlanta: John Isner mengekalkan peluangnya untuk mempertahankan gelaran Kejohanan ATP Atlanta selepas menundukkan pemain Australia, Marinko Matosevic 7-6 (10/8), 6-4 di suku akhir, semalam.

Sehari selepas Isner melakukan 30 ace, tetapi masih perlu bergelut untuk mengatasi Robby Ginepri di pusingan kedua, pemain Amerika Syarikat (AS) itu hanya mencatat 17 ace untuk mengatasi Matosevic.

Isner kelihatan agak longlai di set pertama, tetapi berjaya mengheret perlawanan ke tie-break sebelum menang.

"Saya sedar Matosevic tidak selesa dan dia juga menyedari saya turut mengalami masalah sama," kata Isner.

"Banyak kali situasi sebegitu memberikan saya kelebihan kerana saya berpeluang melancarkan servis laju.

"Pada awal set kedua, cuaca agak panas dan ia menambah kesukaran kami.

"Saya hanya ada satu pilihan iaitu perlu bermain secara agresif.


Ternyata ia berbaloi buat saya." Isner juara di Atlanta tahun lalu dan naib juara 2010 dan 2011, akan berdepan seorang lagi pemain AS, Jack Sock untuk memburu tempat ke final.

Sock bangkit daripada ketinggalan 1-4 di set pertama untuk mengatasi pemain Slovakia, Lukas Lacko 7-6 (8/6), 6-2.

Sock kini layak ke suku akhir kelimanya tahun ini.

"Permulaan permainan saya terlalu buruk," kata Sock.


"Dia mempamerkan aksi menarik dan langsung tidak memberi saya peluang untuk melawan.

Mujur saya berjaya bangkit untuk mengalahkannya." - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2014/07/27

No comments:

Post a Comment