Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Mangga mulut anak

Posted: 26 Feb 2014 08:32 AM PST

Lagos (Nigeria): Seorang lelaki ditahan semalam selepas didakwa mengunci mulut anaknya dengan kunci mangga semata-mata untuk memaksa budak itu berhenti menjerit ketika dia memukul mangsa hingga mati.

Chris Elvis, 30, didakwa menuduh anaknya, Godrich Elvis, 4 'Ogbanje' atau 'Anak Syaitan' dan menyalahkan budak itu menjadi punca kepada nasib malang yang menimpa dirinya sejak beberapa hari lalu.

Mengikut fail mahkamah, pengawal keselamatan itu memukul anaknya, melecurkan seluruh tubuh mangsa dengan seterika dan menguncinya dalam tong plastik.

Ibu kanak-kanak itu menghubungi polis sebaik menemui anaknya yang mati dalam keadaan yang mengerikan selepas pulang dari pasar.

Foto

KEADAAN mayat Godrich Elvis yang dimangga mulutnya sebelum dibunuh bapanya.


Chris berpura-pura gila ketika ditahan, tetapi dia di sahkan normal, lapor International Business Times.


Dia ditahan selepas dituduh membunuh.

"Kamu, Chris Elvis, pada 10 Februari 2014 sekitar jam 5 petang di nombor 7, Jalan Adetola Adelaja , Meiran Lagos, melakukan pembunuhan ke atas Godrich Elvis, berusia empat tahun menggunakan seterika untuk melecur badan dan meletakkannya di dalam tong plastik serta mengunci tong itu dengan mangga justeru melakukan kesalahan yang boleh dihukum di bawah Seksyen 221 Undang-undang Jenayah Negeri Lagos, Nigeria 2011," menurut kertas pertuduhan ke atas Chris.- AP

Artikel ini disiarkan pada : 2014/02/27

Kaya tiba-tiba

Posted: 26 Feb 2014 08:17 AM PST

California: Satu pasangan yang membawa anjing mereka bersiar-siar terjumpa 'harta karun' yang dianggarkan bernilai AS$10 juta (RM 32.7 juta) dalam bentuk wang emas yang kelihatan seperti baru tertanam berhampiran sebatang pokok.

Hampir semua 1,427 syiling emas dari tahun 1874 hingga 1894 berada dalam keadaan baik dan kelihatan seperti baru, kata pengasas bersama Professional Coin Grading Service of Santa Ana, David Hall.

Walaupun nilai sekeping syiling emas itu hanya sekitar RM88,519, ada di antaranya sangat jarang ditemui dan pakar menyatakan nilainya mungkin mencecah RM3.3 juta sekeping. - AP

Foto
Foto

SYILING emas yang kelihatan seperti baru.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/02/27

Baju 'lucah' Piala Dunia ditarik balik

Posted: 26 Feb 2014 08:14 AM PST

Rio de Janeiro: Brazil memaksa penarikan semula penjualan baju sempena Piala Dunia yang dikatakan mempunyai corak tidak senonoh yang boleh merosakkan imej negara itu.

Berikutan aduan badan pelancongan negara itu, penaja rasmi kejohanan, Adidas menarik semula pengeluaran baju berkenaan yang sudah berada di pasaran Amerika Syarikat.

Satu daripada reka bentuk baju berkenaan menampilkan corak hati dengan tulisan 'I love Brazil', tetapi bentuknya menyerupai bahagian belakang wanita.

Satu lagi corak mempunyai gambar poskad dengan pemandangan Gunung Sugarloaf di Rio de Janeiro dan seorang wanita berbikini memegang bola dengan tulisan bertindih 'Lookin' to score'.

Foto

REKA bentuk imej pada kemeja-T yang mengundang kontroversi dan rasa tidak senang hati kerajaan Brazil


Badan pelancongan negara itu berkata, "Kami menolak sekeras-kerasnya sebarang bentuk pengiklanan pada produk yang mengaitkan imej Brazil dengan seks."


Mereka juga menggesa Adidas menghentikan pengeluaran baju berkenaan.

Menteri Wanita Brazil, Eleonora Menicucci berkata "Tindakan jenama besar dalam dunia sukan seperti Adidas mengeluarkan kemeja-T dengan imej dan frasa yang mengaitkan Brazil dengan pelancongan seks sangat tidak boleh diterima."

Adidas dalam kenyataan balas memberitahu mereka sudah menghentikan pengeluaran produk itu.

"Penting untuk umum mengetahui produk ini adalah edisi khas yang hanya terdapat di Amerika Syarikat," katanya. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2014/02/27

Pembantu Bieber curi kamera

Posted: 26 Feb 2014 08:11 AM PST

Georgia: Pengawal peribadi dan pemandu bintang remaja terkenal, Justin Bieber ditahan berhampiran Atlanta kerana didakwa mencuri kamera seorang jurugambar.

Jurucakap Polis Sandy Springs Kapten Steve Rose berkata, Bieber berada di kompleks hiburan di utara Georgia pada petang Selasa apabila pengawal peribadinya Hugo Hesny, 32, terbabit dalam pergaduhan dengan jurugambar yang didakwanya berada terlalu dekat dengan penyanyi itu.

Kapten Steve berkata, Hugo dan pemandu Bieber, Terrance Johnson, 49, mengekori jurugambar itu ke tapak letak kereta sebelum merampas kamera berkenaan.

- Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/02/27

Video Katy hina Islam

Posted: 26 Feb 2014 08:11 AM PST

Bradford: Seorang lelaki Islam di England mendesak YouTube membuang klip video terbaru Katy Perry yang memaparkan penyanyi itu 'menghancurkan' seorang lelaki memakai kalung dengan kalimah Allah.

Dalam klip video berjudul 'Dark Horse', Perry menjadi ratu Mesir purba yang ingin memilih pasangan.

Setiap lelaki yang menjadi calon pasangannya membawa hadiah yang tidak disukai ratu lalu mereka disumpah menjadi pasir.

Kontroversi tercetus apabila Shazad Iqbal mendakwa calon pertama di dalam video klip berkenaan memakai kalung kalimah Allah.

Foto

LELAKI dengan kalimah Allah (dalam bulatan yang sudah dikaburkan) dalam klip video Katy Perry.

Foto

PERRY dalam klip video terbarunya 'Dark Horse'.


Dia melancarkan petisyen mendesak YouTube menghalang penyiaran video klip berkenaan atas alasan ia 'menghina Islam.'


Petisyen online itu berjaya mengumpul 40,000 tandatangan dari seluruh dunia termasuk Australia, Arab Saudi, Pakistan and Bangladesh.

Shazad berkata: "Video klip berkenaan mencetuskan kontroversi kerana ia menghina Islam, melalui paparan yang menunjukkan dia menghancurkan lelaki itu.

"Penghinaan jelas dilihat dalam video itu kerana Katy Perry yang kelihatan seolah-olah mewakili penentang Tuhan membakar lelaki dalam video itu dan perkataan kalimah Allah."

Selepas menandatangani petisyen itu, Bilal Khan dari Birmingham berkata, "Saya rasa meluat dengan industri muzik kerana membenarkan perkara ini berlaku. Muzik sepatutnya menyebarkan kasih sayang dan bukan kebencian."

"Video ini benar-benar menghina agama Islam," kata Taufik Hidayat dari Bandung, Indonesia yang turut menyokong Shazad.

Dark Horse ialah single ketiga Katy Perry dalam album terbarunya 'Prism' yang turut menampilkan penyanyi rap Amerika Juicy J.

Lagu dengan genre pop yang diterapkan elemen hip hop itu berada di tangga pertama carta U.S. Billboard Hot 100 ketika ini.- Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/02/27

China kekurangan topeng muka

Posted: 26 Feb 2014 08:09 AM PST

Beijing: Jerebu yang semakin teruk melanda utara China menyebabkan syarikat penjual topeng muka online di negara itu kehabisan stok.

Semalam adalah hari keenam tahap jerebu di ibu negara China ini diletakkan di paras 'oren' - tahap yang kedua tertinggi dalam skala pengukur jerebu.

Pencemaran udara yang teruk itu yang turut mengehadkan jarak penglihatan kepada beberapa ratus meter saja selain menyebabkan kesukaran untuk bernafas meningkatkan jualan produk antipencemaran.

Syarikat menjual topeng kini terpaksa bergelut untuk memenuhi permintaan.

Foto

SEBUAH arca di Universiti Peking dipakaikan topeng muka oleh sekumpulan pelajar nakal.


Daripada 29 model topeng yang dibekalkan oleh 3M, syarikat Amerika Syarikat yang membekalkan barangan industri dan kelengkapan menerusi Tmall.com, 26 sudah habis dijual.


Syarikat Totobobo yang mengeluarkan topeng lutsinar di Singapura terpaksa mengeluarkan notis di Tmall untuk memaklumkan stok baru hanya boleh diperoleh pada April.

Satu lagi syarikat pembekal, Vogmask pula hanya tinggal topeng muka untuk kanak-kanak saja.

"Saya cuba mendapatkan topeng muka dan pembersih udara dalam keadaan jerebu yang semakin buruk ini, tetapi mendapati ia sudah habis," kata seorang pengguna. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/02/27

170 penentang Bashar terbunuh

Posted: 26 Feb 2014 07:55 AM PST

Damsyik: Lebih 170 pejuang penentang rejim Bashar, termasuk warga Saudi, Qatar dan Chechnya terbunuh semalam selepas diserang hendap tentera Syria berhampiran bandar raya ini.

Serangan itu, yang dilihat paling buruk terhadap kumpulan pejuang sejak beberapa bulan lalu, berlaku di timur Ghouta, kubu kuat pejuang yang menjadi sasaran serangan senjata kimia pada Ogos 2013 hingga menyebabkan ratusan penduduk terbunuh.

Agensi berita rasmi Syria SANA melaporkan, satu unit tentera mengesan anggota Barisan al-Nusra dan Liwa al-Islam berhampiran Damsyik dan membunuh 175 daripada mereka serta mencederakan beberapa yang lain.

"Warga Saudi, Qatar dan Chechen adalah antara yang mati," menurut laporan itu.

Foto

DUA gambar yang diedarkan Agensi Berita Syria (SANA) menunjukkan mayat kumpulan pejuang bergelimpangan selepas ditembak mati dalam serang hendap di pinggir Damsyik, semalam.

Foto

DUA gambar yang diedarkan Agensi Berita Syria (SANA) menunjukkan mayat kumpulan pejuang bergelimpangan selepas ditembak mati dalam serang hendap di pinggir Damsyik, semalam.

Televisyen Syria sebelum itu melaporkan, 'puluhan pengganas' terbunuh, kebanyakannya bukan rakyat asing dalam serang hendap yang disusun rapi selepas tentera menerima maklumat mengenai pergerakan kumpulan itu.

Tentera yang setia kepada Presiden Bashar al-Assad juga dilapor merampas senjata kumpulan berkenaan.

Stesen televisyen dan media rasmi Syria sering menggunakan perkataan pengganas untuk merujuk kepada kumpulan penentang.

Barisan al-Nusra ialah rangkaian rasmi al-Qaeda di Syria, komited untuk menggulingkan Bashar dan menubuhkan sebuah negara Islam.

Sumber kumpulan Pemerhati Hak Asasi Syria di Damsyik mengesahkan puluhan orang terbunuh dalam serangan hendap itu.

"Puluhan pejuang Islam terbunuh dan cedera dalam serang hendap tentera Bashar yang dibantu anggota Hizbullah berhampiran kampung Otaybeh di Ghouta Timur," kata kumpulan yang berpejabat di London itu.

Sumber keselamatan kerajaan berkata, kebanyakannya rakyat Jordan atau Saudi dan mereka menyeberang masuk ke Syria dari Jordan pada awal hari kejadian.

Menurut sumber itu, serang hendap berlaku jam 5 pagi (11 pagi waktu Malaysia) dan 156 pejuang terbunuh. Sepuluh lagi ditawan.

Tentera Bashar sering melakukan serang hendap di kawasan Otaybeh sejak kebelakangan ini.

Peperangan di Syria sejak Mac 2011 sudah meragut lebih 140,000 nyawa dan memaksa jutaan penduduk menjadi pelarian.- AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2014/02/27

Hizbullah ikrar balas serangan Israel

Posted: 26 Feb 2014 07:51 AM PST

Beirut: Hizbullah semalam berikrar akan bertindak balas 'bila tiba waktunya' terhadap serangan udara Israel di Lubnan, Isnin lalu.

"Isnin lalu pesawat Israel mengebom kedudukan Hizbullah di sempadan Lubnan-Syria berhampiran Janta di Lembah Bekaa.

"Serangan terbaru ini adalah pencerobohan terang-terangan terhadap kedaulatan dan jajahan Lubnan.

Kami tidak akan berdiam diri sebaliknya menanti waktu dan masa paling baik untuk bertindak balas," kata pergerakan itu dalam satu kenyataan.

Kenyataan itu turut mengucap kesyukuran kerana kejadian tidak mengakibatkan kecederaan atau kematian selain menafikan serangan menyasarkan senjata dan peluru.

Pegawai Israel bagaimanapun mengelak mengulas kejadian itu.

namun mengakui wujud polis melarang penghantaran senjata dari Syria ke Hizbullah.

Serangan Isnin lalu itu kali pertama dilakukan Israel terhadap Hizbullah di Lubnan sejak perang 2006 yang mengakibatkan lebih 1,200 rakyat Lubnan - kebanyakannya orang awam - dan 160 rakyat Israel yang majoritinya askar terbunuh.


- AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2014/02/27

Tentera Russia dikerah berjaga-jaga

Posted: 26 Feb 2014 07:51 AM PST

Moscow: Presiden Vladimir Putin semalam mengarahkan latihan kecemasan bagi menguji kesediaan pasukan keselamatannya di timur Russia. yang dilihat menayangkan kuasa tentera dalam pada ketegangan dengan kuasa Barat membabitkan Ukraine.

Putin mengarahkan beberapa latihan seumpama itu di beberapa wilayah Russia sejak kembali memegang jawatan presiden pada 2012 kononnya untuk memastikan tenteranya perlu sentiasa bersedia.

Bagaimanapun, krisis di negara jirannya Ukraine menimbulkan kegusaran terhadap aktiviti latihan berkenaan.

"Sejajar arahan Presiden Persekutuan Russia, anggota tentera Daerah Ketenteraan Barat diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga.

"Bagi latihan itu, mereka mesti bersedia mengebom kawasan yang asing," kata Menteri Pertahanan Sergei Shoigu.

Kenyataannya yang dibuat ketika mesyuarat Kementerian Pertahanan dilaporkan agensi berita Interfax.

Menurut Shoigu, latihan itu akan dilaksanakan dalam dua peringkat yang berakhir pada 3 Mac selain membabitkan pusat kawalan pasukan Pertahanan Udara dan Angkasa Russia, pasukan payung terjun serta beberapa unit lain di tengah Russia.

Menurutnya, latihan peringkat pertama yang dijadualkan selama dua hari membabitkan ujian di laut dan darat.


- Reuters

Artikel ini disiarkan pada : 2014/02/27

Amaran Sultan Brunei

Posted: 26 Feb 2014 07:50 AM PST

Bandar Seri Begawan: Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah semalam memerintahkan pengguna media sosial menghentikan kritikan terhadap perancangannya melaksanakan perundangan hudud di negara itu.

Baginda yang juga antara lelaki terkaya dunia membuat amaran itu ketika menyampaikan ucapan baru-baru ini.

"Mereka tidak boleh dibenarkan terus mengeluarkan kenyataan menghina undang-undang Islam.

"Jika ada elemen yang membolehkan mereka dihadapkan ke mahkamah maka fasa pertama pelaksanaan Perintah Kanun Keseksaan Syariah April ini akan terpakai terhadap mereka," katanya.

Baginda mengumumkan Oktober lalu Brunei akan mula melaksanakan hukum hudud bermula 1 April ini.

Isu itu banyak dibantah dan didebatkan di laman media sosial terutama sejak beberapa minggu kebelakangan ini.

- Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/02/27

No comments:

Post a Comment