Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Pengawal curi berlian RM66j

Posted: 30 Jan 2014 08:15 AM PST

London: Seorang pengawal peribadi wanita mencuri berlian yang jarang ditemui bernilai £12 juta (RM66.1 juta) daripada bekas isteri seorang daripada lelaki terkaya di dunia.

Dia juga menggantikan berlian berkenaan dengan batu permata palsu yang tidak berharga.

Fatimah Lim, 35, dituduh mencuri dua berlian besar daripada peti simpanan di kediaman Mariam Aziz, bekas isteri Sultan Brunei di London.

Mahkamah agung Isleworth semalam diberitahu Fatimah dituduh menggantikan berlian biru 12.71 karat yang berbentuk buah pir dan berharga £7.6 juta (RM41.9 juta) itu dan berlian kuning 27.1 karat berbentuk segi empat tepat berharga £600,000 (RM3.3 juta) dengan batu permata palsu yang berharga £150 (RM827) setiap satu bagi melangsaikan hutangnya.

Foto

FATIMAH

Foto

MARIAM ketika masih menjadi isteri Sultan Brunei.


Fatimah yang juga warga Singapura dikatakan mencuri berlian itu dari kediaman majikannya di Kensington, barat London selepas memperdaya anak perempuan Mariam agar membenarkan dia meminjam batu permata itu selama beberapa jam.


Dia juga dituduh mencuri £3.3 juta (RM18.2 juta) gelang berlian selepas Mariam memberinya untuk disimpan di peti simpanan.

Ketika Mariam meminta barang kemas itu semula, Fatimah menafikan yang Mariam memberikan barang kemas itu kepadanya sebaliknya menyalahkan pembantu rumah majikannya.

Fatimah menjual barang kemas itu yang diberikan Sultan Brunei kepada Mariam ketika perkahwinan mereka. Berlian biru itu dibeli dari kedai emas di Hilton Park Lane pada 1986.

Mariam, bekas pramugari Brunei yang berketurunan Jepun dan Scotland mempunyai empat anak sepanjang 21 tahun perkahwinannya dengan Sultan Brunei.

Mahkamah dimaklumkan selepas mencuri berlian itu, Fatimah membawanya kepada tukang emas di Hatton Garden untuk dijual, mendakwa ia adalah hadiah daripada majikannya untuk ibunya yang dikatakan menjadi setiausaha peribadi kepada bekas isteri sultan itu.

Kecurian itu hanya disedari pada Disember 2009 apabila Mariam meminta anak angkatnya, Afifa Abduallah mengambil berlian itu yang sudah diikat dengan cincin kembali ke Hilton untuk diperbaiki saiznya. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/01/31

2 ditukul hingga mati

Posted: 30 Jan 2014 08:14 AM PST

New York: Seorang lelaki mengaku membelasah teman wanita dan anak perempuan kekasihnya itu hingga mati menggunakan tukul kerana menyangka mereka 'ahli sihir' yang menjampinya.

Carlos Amarillo, 44, memukul kekasihnya Estrella Castaneda, 56, dan anak wanita itu Lina, 24, kerana menyangka mereka pengamal ilmu hitam voodoo untuk menjampinya di rumah mereka pada jam 12.15 tengah malam.

Dua beranak berkenaan mati di tempat kejadian akibat kecederaan parah di bahagian kepala.

Anak perempuan Lina berusia tujuh tahun yang identiti dirahsiakan tidak dicederakan.

Foto

AMARILLO ditahan polis.


Amarillo sendiri menelefon polis selepas membelasah dua wanita itu hingga mati.


Menurut timbalan pendakwa raya Richard A Brown, Amarillo mengaku bertanggungjawab kepada operator 911 yang menjawab panggilannya.

"Dia dilaporkan berkata: 'Dua wanita maut dibunuh. Saya yang bunuh dengan tukul kerana mereka ahli sihir. Saya disampuk dan mahu polis bunuh saya'," katanya.

Amarillo juga dilihat berjalan di depan rumahnya sambil memeluk Injil dan berkata "Saya bunuh mereka" berulang kali.

Jirannya Jorge Carrion berkata, isterinya yang berada di rumah ketika kejadian terdengar bunyi bising seperti seseorang dipukul dengan kuat.

"Dia terdengar bunyi hentaman pada dinding rumah jiran kami, namun tiada jeritan," katanya.- Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/01/31

Bieber didakwa serang pemandu limosin

Posted: 30 Jan 2014 08:12 AM PST

Toronto: Penyanyi remaja Justin Bieber sekali lagi berdepan tindakan undang-undang apabila didakwa menyerang seorang pemandu limosin Disember lalu. Bieber diarahkan hadir ke mahkamah untuk menjawab tuduhan itu secara rasmi pada 10 Mac depan.

Menurut kenyataan polis, kejadian berlaku pada awal pagi 30 Disember lalu apabila limosin berkenaan mengambil enam orang termasuk Bieber, 19, di luar sebuah kelab malam di Toronto.

Pemandu itu mendakwa dipukul di belakang kepalanya beberapa kali ketika pertengkaran dalam perjalanan ke sebuah hotel.

Mangsa kemudian menghentikan kenderaannya dan keluar untuk menghubungi polis, namun Bieber meninggalkan tempat kejadian sebelum pasukan keselamatan tiba.

Foto

BIEBER hadir di balai polis.


Peguam Bieber dalam satu kenyataan berkata anak guamnya tidak bersalah.


Pasukan pembelaan Bieber menjangka kes itu dianggap kesalahan kecil yang membawa hukuman lebih rendah.

Bieber hadir di balai polis menaiki SUV hitam dan disambut wartawan serta peminat yang sanggup meredah cuaca paras beku untuk menemuinya. - Reuters

Artikel ini disiarkan pada : 2014/01/31

Tutup bida jual dara

Posted: 30 Jan 2014 08:11 AM PST

Brasilia: Wanita Brazil yang sudah empat kali cuba menjual daranya kepada pembida tertinggi di Internet akhirnya membatalkan hasratnya itu.

"Bidaan ditutup," kata Catarina Migliorini kepada Huffington Post melalui emel.
Sebaliknya, Yahoo! Brazil melaporkan Catarina, 23, bercadang menyerahkan dirinya kepada pemenang bagi rancangan realiti 'There's Something About Catarina' yang masih dalam peringkat perancangan di Brazil.


Bagi rancangan itu, 20 lelaki dari seluruh dunia akan bertanding untuk menjadi pasangan seks pertama Catarina selain memenangi hadiah AS$1 juta (RM3.3 juta).

Foto

CATARINA

Sebuah laman web diwujudkan untuk mencari calon bagi rancangan berkenaan.

Ini kali keempat Catarina berusaha meraih untung daripada menjual daranya.
Kali pertama dilakukan pada Oktober 2012 melalui dokumentari Australia 'Virgins Wanted' membabitkan bidaan di Internet.

Pemenangnya jutawan Jepun dikenali sebagai 'Natsu' dengan tawaran sebanyak $780,000 (RM2.6 juta).

Bagaimanapun, Catarina kemudian menarik diri kerana ragu-ragu mengenai 'Natsu' dan identiti sebenarnya selain mendakwa hampir ditipu pembuat dokumentari itu. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/01/31

Kitar 9 juta botol untuk sekolahkan anak

Posted: 30 Jan 2014 08:08 AM PST

Beijing: Sepasang suami isteri sanggup mengitar semula botol plastik sejak 10 tahun lalu semata-mata mahu memastikan dua anak lelaki mereka mendapat pendidikan sempurna sehingga peringkat universiti.

Zhu dan isterinya Liu menganggarkan mengitar semula hampir sembilan juta botol plastik dan lebih 20 tan bahan plastik.

"Kami sanggup melakukan apa saja demi anak kami itu.

"Malah kejayaan mereka juga akan menguntungkan negara ini," katanya.


Setiap hari, bagi memastikan botol dikutip boleh dikitar semula, Liu membuka label setiap satu menggunakan tangannya sebelum diasingkan mengikut warna.


Hasilnya, anak sulung mereka kini mempunyai PhD dan bakal menyambung pengajiannya di Jerman.

Zhu berkata, pada 2006 anak bongsunya yang berada di universiti untuk tahun ketiga pengajiannya tiba-tiba mahu berhenti belajar dan memulakan perniagaan.

"Saya risau dengan keputusannya dan memujuknya menumpukan perhatian terhadap pelajarannya.

"Duit boleh dicari kemudian," katanya. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/01/31

Bangkok lumpuh 2/2

Posted: 30 Jan 2014 08:07 AM PST

Bangkok: Pemimpin protes antikerajaan Suthep Thaugsuban semalam mengancam "melumpuhkan sepenuhnya" Bangkok ketika pilihan raya umum dijalankan pada 2 Februari ini.

Kata Suthep, penyokong Jawatankuasa Reformasi Demokratik Rakyat (PDRC) mula berarak di sepanjang jalan di Bangkok sehingga esok sebelum mengadakan perhimpunan besar-besaran pada Ahad.

"Pada 2 Februari ini kita akan melumpuhkan sepenuhnya Bangkok. Jalan raya ditukar menjadi laluan pejalan kaki dan rakyat tidak perlu keluar mengundi," katanya di pentas protes di Taman Lumpini malam kelmarin.

Tiga perhimpunan besar-besaran diadakan PDRC pada November dan Disember dengan dihadiri beberapa ribu orang menjelang kempen "lumpuhkan Bangkok" pada 13 Januari lalu dalam usaha pembangkang menyingkirkan kerajaan pimpinan Yingluck Shinawatra.

Foto

PENUNJUK perasaan berarak beramai-ramai di Bangkok, semalam.


Sumber PDRC pula menyatakan mereka merancang untuk mengepung separuh daripada 50 daerah pusat mengundi di Bangkok.


Suthep berkata pengundi berdaftar diseru menyertai PDRC di lokasi utama bantahan di seluruh Bangkok tanpa perlu berasa rugi kerana tidak mengundi.

"Perarakan diadakan selama tiga hari mulai esok (hari ini) merangkumi Jalan Sukhumvit, Ratchadaphisek dan Silom serta Yaowaraj," katanya.

Sementara itu polis berkata lebih 250,000 anggota pasukan itu akan ditugaskan mengawal pilihan raya selain 1,450 lagi bersedia untuk digerakkan pada bila-bila masa.

Sumber polis berkata, fokus mereka ialah pusat pengundian di Bangkok dan 10 wilayah di selatan Thailand.- Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/01/31

Jumlah tentera ditambah menjelang pilihan raya

Posted: 30 Jan 2014 08:06 AM PST

Bangkok: Jumlah tentera akan ditambah di Bangkok menjelang pilihan raya umum Ahad ini selepas pembangkang mengancam untuk mengganggu perjalanan proses itu.

Jurucakap tentera, Winthai Suvaree berkata, kerajaan bertegas mahu meneruskan pilihan raya tetapi ia mencetuskan ketegangan di ibu negara Thailand itu.

"Sebagai tambahan kepada 5,000 anggota yang sudah ditempatkan di sekitar Bangkok, kami akan menambah bilangan petugas di sekitar tapak protes banyak pihak cuba mencetuskan keganasan," katanya.

Winthai berkata, kira-kira 10,000 polis akan bertanggungjawab terhadap aspek keselamatan di Bangkok Ahad ini.

"Tentera hanya ditempatkan sebagai langkah persediaan," katanya, semalam.

- Reuters

Artikel ini disiarkan pada : 2014/01/31

Gesa penduduk dapat anak sempena Tahun Baru Cina

Posted: 30 Jan 2014 08:06 AM PST

Singapura: Perdana Menteri Lee Hsien Loong semalam menggesa pasangan muda Singapura bertindak pantas mendapatkan anak sempena permulaan Tahun Baru Cina ini bagi meningkatkan kadar kelahiran negara itu.

Dalam ucapan sempena perayaan itu, Lee berkata Singapura memerlukan "anak mencukupi bagi membentuk generasi masa depan" ketika kadar kemasukan imigran terus membimbangkan.

"Malangnya di sebalik usaha kerajaan menggalakkan perkahwinan dan keibubapaan, kadar kelahiran kita masih terlalu rendah," katanya.

Menurut bapa kepada empat anak itu, kadar kesuburan semasa Singapura ialah 1.19 bayi bagi setiap seorang wanita - menurun daripada 1.29 pada 2012.

Kadar etnik Cina Singapura pula - yang membentuk 74 peratus penduduk negara itu - adalah lebih rendah iaitu 1.06.

- AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2014/01/31

Tentera Filipina bunuh 40 militan Islam

Posted: 30 Jan 2014 08:05 AM PST

Manila: Tentera Filipina membunuh sekurang-kurangnya 40 pejuang Islam dan menguasai kubu kuat mereka dalam operasi selama dua hari terhadap kumpulan Gerakan Pembebasan Islam Bangsamoro.

President Benigno Aquino III berkata kubu berkenaan dilengkapi kemudahan membuat bom.

Katanya, tentera melancarkan operasi itu bagi melindungi orang kampung selepas kumpulan terbabit menyerang wilayah Maguindanao.

"Matlamat tentera ialah melumpuhkan kemampuan kumpulan itu supaya mereka tidak lagi mengancam keselamatan negara," katanya.

Gerakan itu melancarkan serangan ke kawasan petempatan awam sejurus selepas Manila dan Barisan Pembebasan Islam Moro menandatangani perjanjian damai di Malaysia.


Mereka berjanji terus melawan kerana menganggap perjanjian berkenaan tidak membolehkan kewujudan wilayah berpenduduk majoriti Muslim yang terpisah dari Manila.


Pertempuran itu menyebabkan seorang tentera maut dan 12 lagi cedera akibat letupan bom yang disembunyikan di sekitar sebuah masjid.

- AP

Artikel ini disiarkan pada : 2014/01/31

Bekas ketua mahkamah minta suapan RM824,000

Posted: 30 Jan 2014 08:04 AM PST

Jakarta: Bekas Ketua Mahkamah Agung Akil Mochtar akhirnya mengaku semalam bahawa dia meminta suapan bernilai kira-kira Rp3 bilion (RM824,000) bagi membolehkan dia berpihak kepada rayuan dalam pertikaian pemilihan pegawai daerah Kalimantan Tengah.

Sebelum ini Akil sentiasa menafikan dakwaan itu setiap kali pendakwa bertanya mengenainya.

Keterangan itu diberikan Akil di mahkamah semalam ketika hadir sebagai saksi terhadap kes Chairun Nisa di Jakarta.

Dalam perbicaraan terbabit pendakwa memaksa Akil menjelaskan mesej pesanan ringkas yang dihantarnya kepada Chairun dengan meminta "tiga tan emas" sebagai upah untuk menyebelahinya dalam pemilihan daerah.

Pendakwa kemudian membacakan mesej berkenaan yang berbunyi: "Cuma sediakan tiga tan emas.

Jangan kurang." - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/01/31

No comments:

Post a Comment