Harian Metro: Setempat

Harian Metro: Setempat


Anak tersepit

Posted: 23 Apr 2014 01:35 PM PDT

Kota Bharu: Sebuah lori yang bergesel dengan kereta Proton Iswara di Jalan Kota Bharu-Pasir Mas, di sini, kelmarin, bukan hanya mengakibatkan tiga kenderaan lain turut terbabit dalam kemalangan itu, malah seorang bayi perempuan berusia lima bulan maut.

Irisqaireen Delisha Hasbullah gagal diselamatkan berikutan kecederaan serius selepas tersepit di dalam Proton Iswara Aeroback dipandu bapanya, Hasbullah Jidan, 28, seorang anggota polis di Balai Polis Tok Uban, Pasir Mas.

Kejadian jam 2.55 petang itu turut menyebabkan Hasbullah parah dan dikejarkan ke Hospitall Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian.

Isterinya Kanokporn Wongkham @ Nurain, 28, warganegara Thailand pula cedera di muka dan rahang, kini dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII).

Foto

TIGA kenderaan yang terbabit dalam kemalangan di Jalan Kota Bharu-Pasir Mas tersadai di tepi jalan.


Ketua Polis Daerah Asisten Komisioner Azham Othman berkata, kejadian berlaku apabila sebuah lori Hicom Perkasa dari arah Kota Bharu menghala Pasir Mas bergesel dengan Proton Iswara menyebabkan kereta itu terbabas ke laluan bertentangan.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/04/24

Pemandu van maut dirempuh bas

Posted: 23 Apr 2014 01:27 PM PDT

Johor Bahru: Seorang pemandu van maut manakala dua penumpangnya cedera selepas kenderaan yang mereka naiki dirempuh sebuah bas kilang di Jalan Sungai Tiram, Ulu Tiram di sini, awal pagi semalam.

Dalam kejadian jam 5.30 pagi itu, Samkani Nordin, 63, maut di tempat kejadian selepas parah di kepala dan badan; Hamiah Hanafi, 45, cedera parah manakala seorang lagi penumpang dikenali sebagai Banniah, 40, cedera ringan.


Ketua Polis Daerah Seri Alam Superintendan Mohd Roslan Zainuddin berkata, siasatan mendapati kemalangan dipercayai berlaku apabila bas kilang tanpa penumpang itu terbabas ketika keluar simpang sebelum melanggar van berkenaan.

Menurutnya, pemandu bas berusia 33 tahun itu tidak mengalami kecederaan. "Mayat mangsa dihantar ke Hospital Sultan Ismail (HSI) Pandan untuk dibedah siasat manakala kedua-dua penumpang yang cedera dihantar ke hospital sama untuk rawatan kecemasan.


"Siasatan lanjut diteruskan dengan merekod keterangan pemandu bas itu selain mengesan saksi bebas yang mempunyai maklumat lanjut berkaitan kejadian," katanya.


Katanya, kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987.

"Orang ramai yang mempunyai maklumat lanjut berkaitan kejadian diminta menghubungi balai polis berhampiran," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/04/24

3 cedera amukan 2 anjing

Posted: 23 Apr 2014 01:27 PM PDT

Seremban: "Saya cuba melawan tapi anjing itu semakin ganas apabila menggigit kepala saya hingga kulit kepala tertanggal," kata Rukimah Juandi, 51, yang parah diserang dua anjing baka 'American Bulldog' semalam.

Kejadian berlaku ketika pembantu rumah warga Indonesia itu sedang membasuh lantai rumah majikannya di Kampung Masjid Lenggeng, di sini, jam 7.50 pagi.

Turut diserang haiwan sama peniaga nasi lemak, Hoosni Anuar Hamid, 44, yang cedera di muka dan badan, manakala anggota polis Lans Koperal Mohd Naser Sulaiman cedera di kaki ketika cuba membantu Hoosni.

Untuk menyelamatkan diri selepas turut diserang, Mohd Naser terpaksa melepaskan tembakan menyebabkan kedua-dua anjing itu mati.

Foto

PEGAWAI Veterinar mengambil otak anjing untuk dibuat uji kaji. Gambar kecil, anggota forensik turut menjalankan siasatan di lokasi kejadian.


Menceritakan kejadian itu, Rukimah berkata, sejurus tiba di rumah majikan selepas membeli nasi lemak, dia melihat ada tahi anjing di atas lantai lalu mencucinya.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/04/24

Suami isteri maut teguk racun rumput

Posted: 23 Apr 2014 12:53 PM PDT

Ledang: Sepasang suami isteri yang dilihat penyayang di depan jiran dan keluarga mengambil tindakan nekad apabila membunuh diri dengan meminum racun rumput di rumah mereka di Taman Cempaka, Bukit Gambir di sini, semalam.

Kejadian jam 9 pagi itu menimbulkan tanda tanya berikutan pasangan berkenaan sering dilihat gembira dan tidak menunjukkan tanda berdepan masalah.


Pow Kim Chuan, 49, dan isteri Kang Yen Peng, 45, disahkan meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) Muar, jam 1 tengah hari.

Mereka meninggal dunia dipercayai akibat pendarahan teruk organ dalaman.


Difahamkan, ketika kejadian, semua tiga anak mangsa iaitu dua perempuan berusia 20-an dan seorang lelaki berusia belasan tahun tiada di rumah kerana keluar bekerja dan bersekolah.


Jiran mangsa yang enggan dikenali berkata, ketika kejadian dia berada dalam rumah sebelum terdengar jeritan seorang wanita meminta tolong dari bilik utama rumah pasangan berkenaan.

"Terkejut mendengar jeritan itu, saya segera ke rumah jiran itu sebelum melihat Pow terbaring tidak sedarkan diri di ruang tamu manakala isterinya ditemui terbaring atas katil di bilik utama sambil menahan kesakitan.


"Melihatkan keadaan itu, saya segera menghubungi klinik kesihatan berhampiran sebelum mangsa dikejarkan ke HPSF untuk rawatan lanjut," katanya.

Menurutnya, ramai jiran terkejut dengan kejadian itu kerana pasangan berkenaan tidak pernah menunjukkan mereka berdepan masalah.


Ketua Polis Daerah Ledang Superintendan Mohd Salleh Razak ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan berkata, setakat ini pihaknya mengklasifikasikan kes berkenaan sebagai mati mengejut.


Menurutnya, mayat pasangan itu dihantar ke Hospital Melaka untuk proses bedah siasat sebelum dituntut keluarganya.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/04/24

Jeritan kedai kopi

Posted: 23 Apr 2014 12:51 PM PDT

Selama: "Sebaik saja pokok besar itu tumbang menimpa kedai, saya dan pelanggan lain tidak dapat berbuat apa-apa. Apa yang saya dengar selepas itu hanya suara jeritan dan meminta tolong."

Demikian kata Hassan Basri Ahmad, 53, mangsa kejadian pokok tumbang menghempap kedai kopi di Kampung Tapah, Sungai Bayor, di sini, pagi semalam.

Dalam kejadian jam 7.30 pagi itu, 14 pelanggan cedera, dua daripada mereka parah selepas pokok dengan ukur lilit sebesar pemeluk orang dewasa dan setinggi hampir 11 meter menghempap kedai kopi berkenaan.

Dua yang parah ialah Mohamad Hanafi Che Wok, 61, dan Hassan Hamid, 71, yang kini dirawat di Hospital Taiping. Seramai 12 lagi yang cedera termasuk kanak-kanak berusia lima tahun.

Foto

ORANG ramai melihat keadaan kedai yang musnah.


Hassan Basri berkata, ketika terperangkap semua mangsa hanya mampu menjerit meminta pertolongan.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/04/24

No comments:

Post a Comment