Harian Metro: Setempat

Harian Metro: Setempat


Cuti di lorong hanyir

Posted: 05 Oct 2014 02:38 PM PDT

Kuala Lumpur: Cuti umum Aidiladha 'dimanfaatkan' sepenuhnya segelintir warga asing dengan menjadikan rumah persundalan di Jalan Alor dan Jalan Thambipillay, Brickfields, di sini, sebagai lokasi melampiaskan nafsu.

Malah, tinjauan yang dilakukan semalam juga menguatkan lagi laporan bersiri Harian Metro Jumaat lalu mengenai empat kawasan pelacuran kelas rendah di ibu negara iaitu Lorong Haji Taib, Pasar Pudu, Jalan Alor dan Brickfields di ibu kota yang dipenuhi pelacur wanita tempatan dan warga asing serta pondan yang beroperasi 24 jam sejak puluhan tahun dulu.

Dalam laporan itu mendakwa, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sepatutnya mencontohi Datuk Bandar Surabaya yang bertindak berani menutup Gang Dolly yang menjadi antara lokasi pelacuran tertua di Asia Tenggara.

Tinjauan selama sejam Harian Metro bermula jam 12.30 tengah hari mendapati hampir semua lorong hanyir itu dipenuhi warga asing, kebanyakannya dipercayai buruh kontrak terdiri daripada warga pelbagai negara.

Foto

WARGA asing menunggu giliran di luar premis persundalan.


Kebanyakan mereka yang datang secara individu atau berkumpulan dilihat keluar masuk bersilih ganti di bangunan lama dua tingkat itu.


Malah, di setiap rumah tumpangan dipenuhi warga asing yang beratur menunggu giliran.

Pemerhatian Harian Metro mendapati sepanjang laluan itu 'lorong gelap' itu beberapa bapa ayam lengkap dengan walkie-talkie memerhati penuh minat setiap pelanggan dan sekiranya pelanggan terdiri daripada warga tempatan, mereka akan mula berhubung antara satu sama lain sebelum mengekori dari jauh.

Semua kawasan itu pernah diserbu polis termasuk premis disita DBKL, namun masih beroperasi seperti biasa berikutan sentiasa ada permintaan daripada pelanggan.

Peniaga di Brickfields yang mahu dikenali sebagai Chandra, 30, berkata, setiap kali musim perayaan kawasan pelacuran bagaikan pesta dengan kesesakan luar biasa membabitkan kehadiran begitu ramai lelaki warga asing itu.

"Itu adalah pemandangan biasa di sini berikutan kawasan ini memang terkenal dengan aktiviti pelacuran.

"Sepatutnya pihak DBKL menutup terus rumah pelacuran berkenaan supaya kawasan bebas daripada aktiviti tidak bermoral," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/06

Tiada hati perut

Posted: 05 Oct 2014 02:36 PM PDT

Melaka: Seorang kanak-kanak perempuan berusia tujuh tahun terpaksa menanggung azab apabila bukan saja dipukul dengan getah paip, penyangkut baju dan tali pinggang, malah turut ditumbuk dan kepalanya dihentak pada kerusi kayu di Paya Rumput, di sini.

Bagaimanapun, penderitaan yang dialami mangsa selama lebih tiga bulan dipercayai didera bapanya dan teman wanita lelaki itu berakhir apabila nenek angkat kanak-kanak berkenaan membuat laporan polis pada 30 September lalu selepas tidak tahan melihat nasib menimpa mangsa yang dipukul setiap hari.

Difahamkan, dalam kejadian jam 7.15 malam itu, kekasih bapanya berusia 31 tahun seolah-olah naik hantu apabila didakwa memukul mangsa menggunakan getah paip dan menghentak kepalanya pada kerusi kayu hanya kerana dikatakan gagal menjaga anak lelaki wanita itu yang berusia dua tahun sehingga terjatuh dan menangis.

Nenek angkat mangsa, Hanisah Abdullah, 55, berkata, wanita yang juga anak angkatnya itu dan bapa mangsa berusia 36 tahun tinggal di rumahnya di Paya Rumput sejak Julai lalu, dengan membawa kanak-kanak berkenaan serta anak lelakinya berusia dua tahun selepas berpindah dari Masai, Johor.

Foto

HANISAH memegang cucu angkatnya yang cedera didera.


"Ketika awal mereka berpindah ke sini, saya melihat tangan kanan mangsa berbalut simen dan apabila ditanya, anak angkat saya mengatakan kanak-kanak itu terjatuh di tangga, tetapi mangsa memaklumkan kepada saya bahawa tangannya patah kerana dipukul.


"Pada awalnya tiada benda pelik berlaku, namun seminggu selepas Aidilfitri, anak angkat saya mula sering memukul mangsa hanya disebabkan perkara kecil termasuk ketika makan dan duduk menonton televisyen," katanya ketika ditemui di rumahnya, di sini, semalam.

Dakwanya, lebih malang bukan saja menjadi mangsa pukul wanita itu, kanak-kanak berkenaan turut sering dipukul bapanya yang bekerja sebagai pengawal keselamatan sehingga mengakibatkan mangsa sentiasa dalam ketakutan setiap kali melihat pasangan berkenaan.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/06

Pengsan terjun lubang selamat anak

Posted: 05 Oct 2014 02:34 PM PDT

Bukit Mertajam: "Saya terjun dan sempat mengangkat kedua-dua anak yang ketika itu terapung dalam lubang dipenuhi air sebelum rebah tidak sedarkan diri," kata Anisatunnajah Mohd Esa, 32, ibu dua beradik yang maut selepas lemas dalam lubang digali untuk pembinaan rumah di Kampung Pelet, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 5.30 petang itu, dua beradik berkenaan, Muhammad Shazriel Naufal Rahizal, 4, dan adiknya, Nur Shazreen, 2, meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke Hospital Bukit Mertajam (HBM), di sini.

Kejadian menyayatkan hati itu berlaku hanya 50 meter dari rumah mereka dan dua beradik terbabit keluar selepas hujan lebat untuk bermain di kawasan berkenaan.
Ketika itu Muhammad Shazriel Naufal membawa payung manakala adiknya pula mengekorinya.

Foto

AHLI keluarga mengusung jenazah Muhammad Shazriel Naufal dan Nur Shazreen.

Foto

LUBANG tempat dua beradik terbabit yang lemas di Kampung Pelet, Bukit Mertajam.

Lubang terbabit digali untuk pembinaan rumah bapa saudara mereka di kawasan berkenaan yang menjadi tempat dua beradik itu bermain setiap hari.

Bagaimanapun, mereka kemungkinan tergelincir dalam lubang sedalam dua meter itu sebelum kelibat dua beradik berkenaan dilihat abang mereka yang berusia tujuh tahun dan terus memaklumkan kepada ibu bapanya.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/06

No comments:

Post a Comment