Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Hampir mati tercekik

Posted: 08 Oct 2014 10:04 AM PDT

Kinshaha: Seorang remaja yang berdepan dengan kemungkinan mati tercekik kerana ketumbuhan sebesar biji bola sepak pada rahangnya berjaya di selamatkan selepas menjalani pembedahan.

Grace, 17, dari Republik Demokratik Congo mungkin mati jika ketumbuhan pada tulang rahangnya terus membesar.

Ketumbuhan itu membesar dari tengah tulang rahangnya, hasil pembentukan sel yang biasanya membentuk enamel gigi.

Bagaimanapun, Grace boleh bercakap dan makan tetapi tepaksa berhenti sekolah kerana malu.

Foto

KEADAAN Grace sebelum menjalani pembedahan.

Foto

GRACE dikelilingi pasukan perubatan yang menjalankan pembedahan ke atasnya.


Sebuah hospital kebajikan, Mercy Ships menawarkan bantuan menjalankan pembedahan selama empat jam untuk membuang ketumbuhan itu, rahang bawah dan giginya selepas hospital tempatan gagal membantu.


Grace menderita akibat ketumbuhan itu sejak 10 tahun lalu.

"Ia mula bengkak sedikit saja tetapi lama-kelamaan ia membesar.

"Kami ke hospital tetapi doktor tidak tahu apa yang hendak dilakukan," kata Grace.

Ibunya, Christine berkata, pihak hospital tempatan hanya bercakap tetapi tidak melakukan apa-apa.

Penderitaan yang dialami Grace itu disiarkan di Internet dan seorang pembaca mengesyorkan dia meminta bantuan Mercy Ships yang mengendalikan hospital kapal terbesar di dunia - Africa Mercy - yang menyediakan perkhidmatan kecemasan secara percuma kepada pesakit yang amat memerlukan.

Kehidupan Grace berubah sama sekali selepas pembedahan itu.

Dengan keyakinan baru yang diperolehnya, Grace berharap untuk mengikuti kursus perubatan dan menjadi jururawat supaya dapat membantu mereka yang menghadapi masalah sepertinya pada masa depan.

"Saya ingin bekerja secara sukarela dengan Mercy Ship, untuk membantu orang ramai," katanya.- AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/09

Cengkerik hidup dalam telinga

Posted: 08 Oct 2014 09:53 AM PDT

Villupuram (India): Seorang pesakit yang mengadu mengalami gatal luar biasa terkejut apabila mendapati seekor cengkerik hidup di dalam telinganya.

Doktor di Pusat Kajian Villupram, Tamil Nadu mengeluarkan serangga berukuran dua inci dari telinga lelaki yang dirahsiakan namanya menggunakan penyepit.

Sebaik doktor memasukkan penyepit di dalam telinga, cengkerik itu cuba merangkak lebih dalam, tetapi doktor berjaya menariknya keluar dan pesakit berkenaan dilapor selamat.

Menurut doktor, serangga berkenaan tidak boleh menyengat bahagian dalaman telinga tetapi ia boleh mengakibatkan masalah pendengaran dan keseimbangan badan. - Agensi

Foto

CENGKERIK yang dirakam di dalam telinga seorang lelaki di India sebelum ia dikeluarkan.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/09

Heroin disangka gula-gula

Posted: 08 Oct 2014 09:51 AM PDT

Selbyville (AS): Seorang kanak-kanak berusia empat tahun membawa 249 bungkusan heroin ke pusat jagaan kanak-kanak dan mengagihkan dadah kelas A itu seperti gula-gula kepada beberapa rakannya.

Seorang pengasuh menelefon polis selepas melihat kanak-kanak berkenaan membelek bungkusan itu.

Ibu budak itu, Ashley Tull, 30, ditangkap dan dituduh memiliki dadah di samping tiga tuduhan membahayakan kebajikan kanak-kanak.

Polis di Delaware berkata, ujian yang dilakukan terhadap kandungan bungkusan itu mengesahkan ia heroin.

Foto

ASHLEY.

Foto

HEROIN yang dirampas daripada anaknya.


Kanak-kanak itu dikatakan tersilap membawa beg berisi heroin selepas beg yang biasa dibawanya dikoyakkan kucing keluarganya.


Menurut polis, kanak-kanak berkenaan menyangka bungkusan itu gula-gula yang dibekalkan ibunya.

Ashley yang juga mempunyai seorang anak lelaki berusia sembilan tahun dan seorang lagi anak perempuan berumur 11 tahun dibebaskan dengan ikat jamin sebanyak AS$6,000 sementara anaknya diletakkan di bawah penjagaan seorang anggota keluarganya (RM19,600) - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/09

Warga emas mati kejar biri-biri korban terlepas

Posted: 08 Oct 2014 09:47 AM PDT

Yanbu: Seorang lelaki warga Asia berusia 50-an mati kerana sesak nafas selepas mengejar seekor biri-biri yang terlepas sebelum sempat di sembelih sempena Aidiladha, Isnin lalu.

Menurut sumber, warga emas berkenaan dikatakan sedang mengasah pisau dan bersiap untuk mengikat haiwan itu berhampiran rumahnya di Yanbu, bandar pelabuhan Laut Merah di barat Saudi.

Namun, biri-biri berkenaan tiba-tiba melarikan diri.

"Ia lari ke sebuah taman besar dan lelaki itu tidak berhenti mengejarnya.


"Setelah sekian lama mengejar, lelaki berkenaan kemudian rebah dan mati," lapor akhbar Sabq. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/09

Seni makhluk halus

Posted: 08 Oct 2014 09:46 AM PDT

Ngawi, Jawa Timur: Perkahwinan antara Bagus Kodok Ibnu Sukodok dengan 'isteri' pilihannya semalam tidak sukar menarik perhatian ramai kerana sifatnya yang luar biasa.

Tidak seperti perkahwinan biasa, Bagus Kodok memilih makhluk halus - bernama Peri Roro Setyowati - sebagai pasangannya.

Tidak hanya itu, majlis mengikut adat Jawa itu diadakan di rumah seniman bernama Bramantyo Prijosusilo di Desa Sekaralas di daerah Widodaren, Ngawi itu juga dijadikan sebagai suatu karya seni.

Tanpa kelibat si isteri, majlis itu dimulakan dengan upacara dikenali sebagai midodareni dan diakhir dengan bedhol manten.

Foto

BAGUS Kodok


Bramantyo berkata, sepanjang proses perkahwinan itu dia tidak akan menggunakan lampu elektrik, sebaliknya hanya obor dan lampu minyak tanah.


"Majlis ini tidak boleh hanya dilihat sebagai upacara biasa, sebaliknya dipandang dalam kerangka seni, iaitu seni kejadian yang digabungkan dengan tradisi Jawa," katanya.

Menurut Bramantyo, seni kejadian memperluaskan panggung menjadi ruang dan waktu.

Pada ruang dan waktu tertentu, katanya, seniman akan memunculkan suatu peristiwa.

"Kali ini saya hadirkan sebuah perkahwinan adat Jawa melalui suatu upacara," katanya.

Tinjauan media pagi semalam mendapati, pengantin lelaki Bagus Kodok, 63, sedang dimandikan bersendirian mengikut tradisi Jawa dan tetamu mulai tiba.- Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/09

Jokowi dituduh rasuah

Posted: 08 Oct 2014 09:44 AM PDT

Jakarta: Pembangkang Indonesia bercadang menyiasat dakwaan salah laku Joko Widodo (Jokowi) ketika bakal presiden itu bertugas sebagai Gabenor Jakarta serta Datuk Bandar Solo.

Pembantu kanan Prabowo Subianto, Hashim Djojohadikusumo berkata, mereka akan menggunakan kuasa yang ada untuk menyiasat serta mengambil tindakan ke atas Jokowi yang akan mengangkat sumpah sebagai Presiden Indonesia pada 20 Oktober ini.

Kata Hashim, antara kes yang dimaksudkan ialah dakwaan rasuah membabitkan pembelian bas buatan China bernilai RM402,4 juta pada tahun ini.

Kes itu sudah disiasat Peguam Negara Indonesia sebelum ini dan media melaporkan sekurang-kurangnya dua pegawai kerajaan tempatan disyaki bertanggungjawab.

Jokowi memenangi pemilihan presiden mengalahkan Prabowo pada Julai lalu dan terus berdepan pelbagai halangan daripada musuh politiknya.

Selepas gagal mencabar keputusan itu di mahkamah, kem Prabowo merancang pelbagai strategi bagi mengelak Jokowi dilantik sebagai presiden ketujuh Indonesia.

Hashim berkata, parlimen juga akan meneliti keraguan dalam peruntukan belanjawan pendidikan bandar Solo ketika Jokowi menjadi datuk bandar di situ.

Foto

JOKOWI


- Reuters

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/09

Kerajaan bawa pulang Mayang

Posted: 08 Oct 2014 09:43 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]
Jakarta: Kementerian Luar Thailand sedang berusaha membawa pulang mayat Mayang Prasetyo yang dibunuh serta dikerat-kerat oleh kekasihnya di Brisbane, Australia, minggu lalu.

Subsidi minyak Indonesia habis tahun ini

Posted: 08 Oct 2014 09:42 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]
Jakarta: Syarikat petroleum milik kerajaan, Pertamina, mengesahkan bekalan minyak subsidi akan habis menjelang akhir tahun ini.

Siasat dakwaan 2 'pembunuh'

Posted: 08 Oct 2014 09:41 AM PDT

Bangkok: Pertubuhan Amnesty International (AI) menggesa kerajaan menyiasat dakwaan polis menyeksa dua suspek yang dilaporkan mengaku membunuh sepasang pelancong Britain di pulau peranginan Thailand bulan lalu.

Memetik kenyataan pasukan peguam Kedutaan Myanmar AI berkata, selain pengakuan suspek, ada beberapa sumber mendakwa pihak berkuasa menggunakan kekerasan ke atas pekerja dari Myanmar yang ditangkap bagi membantu siasatan kes berkenaan.

"Pihak berkuasa Thailand mesti memulakan siasatan bebas dan telus terhadap dakwaan penyeksaan serta layanan buruk polis.

"Tekanan kuat untuk menyelesaikan kes yang menarik perhatian dunia tidak sepatutnya menyebabkan berlaku pelanggaran hak asasi manusia serta perbicaraan adil," katanya.

Foto

DUA suspek kes bunuh pelancong Britain.


Pasangan pelancong Hannah Witheridge, 23, dan David Miller, 24, ditemui mati berhampiran sebuah banglo pesisir pantai di Koh Tao pada 15 September lalu.


Selepas ramai ditahan dan disoal siasat, polis akhirnya mengumumkan dua pekerja Myanmar mengaku membunuh pelancong terbabit.

Bagaimanapun, polis menafikan suspek didera dan pihak berkuasa mendakwa memiliki bukti DNA bagi mengukuhkan kes.

Polis berkata, suspek berusia 21 tahun dan berasal dari negeri Rakhine, Myanmar. - AP

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/09

300 cedera, satu terbunuh

Posted: 08 Oct 2014 09:40 AM PDT

Beijing: Ribuan anggota pasukan penyelamat dihantar ke barat daya China semalam selepas gempa bumi kuat mengakibatkan seorang maut dan 300 lain cedera dengan lebih 100,000 kehilangan tempat tinggal.

Agensi berita kebangsaan Xinhua melaporkan, gegaran 6.0 magnitud itu berlaku di wilayah Yunnan - berhampiran sempadan Myanmar dan Laos - lewat kelmarin.

Gempa berkenaan menyebabkan beberapa sekolah mengalami kerosakan teruk namun tiada kecederaan murid disebabkan kejadian berlaku waktu malam.

Akhbar Xinhua memetik seorang pegawai tempatan sebagai berkata, 100 sekolah rosak manakala kira-kira 1.8 juta kaki persegi bangunan turut memerlukan pembaikpulihan.

Foto

SEKUMPULAN penduduk berehat di tempat pemindahan sementara yang dibina untuk mangsa gempa bumi, semalam.


Pembinaan sekolah adalah isu sensitif di China, yang melihat lebih 5,000 murid maut selepas sekolah mereka runtuh dalam gempa bumi di wilayah Sichuan pada 2008.


Punca keruntuhan itu dikaitkan dengan pembinaan bangunan menggunakan bahan murah selain dilihat turut mempunyai unsur rasuah ketika pembinaannya.

Sementara itu, dalam kejadian semalam hanya seorang mangsa dilaporkan maut.

Lebih 124,000 orang terpaksa meninggalkan kediaman mereka disebabkan gempa bumi itu.

Namun disebabkan cuaca agak kering di rantau itu sejak beberapa hari lalu, risiko tanah runtuh dilihat agak rendah.

"Banyak rumah yang runtuh dan kami masih menyiasat jumlah mangsa dalam kejadian ini.

"Buat masa ini gegaran susulan masih dapat dirasai," kata seorang pegawai tempatan.

Pusat gempa dikenal pasti di Jinggu, 85 kilometer dari bandar Pu'er yang turut terkenal kerana ladang tehnya.

Gegaran turut dirasai di ibu negeri Yunnan, Kunming.

Menurut Pusat Rangkaian Gempa Bumi China, gempa bumi itu menyebabkan bangunan bergegar malah ada bandar yang kehilangan bekalan elektrik dan hubungan telekomunikasi.- AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/09

No comments:

Post a Comment