Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Hampir mati tercekik

Posted: 08 Oct 2014 10:04 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]
Kinshaha: Seorang remaja yang berdepan dengan kemungkinan mati tercekik kerana ketumbuhan sebesar biji bola sepak pada rahangnya berjaya di selamatkan selepas menjalani pembedahan.

Cengkerik hidup dalam telinga

Posted: 08 Oct 2014 09:53 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]
Villupuram (India): Seorang pesakit yang mengadu mengalami gatal luar biasa terkejut apabila mendapati seekor cengkerik hidup di dalam telinganya.

Heroin disangka gula-gula

Posted: 08 Oct 2014 09:51 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]
Selbyville (AS): Seorang kanak-kanak berusia empat tahun membawa 249 bungkusan heroin ke pusat jagaan kanak-kanak dan mengagihkan dadah kelas A itu seperti gula-gula kepada beberapa rakannya.

Warga emas mati kejar biri-biri korban terlepas

Posted: 08 Oct 2014 09:47 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]
Yanbu: Seorang lelaki warga Asia berusia 50-an mati kerana sesak nafas selepas mengejar seekor biri-biri yang terlepas sebelum sempat di sembelih sempena Aidiladha, Isnin lalu.

Seni makhluk halus

Posted: 08 Oct 2014 09:46 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]
Ngawi, Jawa Timur: Perkahwinan antara Bagus Kodok Ibnu Sukodok dengan 'isteri' pilihannya semalam tidak sukar menarik perhatian ramai kerana sifatnya yang luar biasa.

Jokowi dituduh rasuah

Posted: 08 Oct 2014 09:44 AM PDT

Jakarta: Pembangkang Indonesia bercadang menyiasat dakwaan salah laku Joko Widodo (Jokowi) ketika bakal presiden itu bertugas sebagai Gabenor Jakarta serta Datuk Bandar Solo.

Pembantu kanan Prabowo Subianto, Hashim Djojohadikusumo berkata, mereka akan menggunakan kuasa yang ada untuk menyiasat serta mengambil tindakan ke atas Jokowi yang akan mengangkat sumpah sebagai Presiden Indonesia pada 20 Oktober ini.

Kata Hashim, antara kes yang dimaksudkan ialah dakwaan rasuah membabitkan pembelian bas buatan China bernilai RM402,4 juta pada tahun ini.

Kes itu sudah disiasat Peguam Negara Indonesia sebelum ini dan media melaporkan sekurang-kurangnya dua pegawai kerajaan tempatan disyaki bertanggungjawab.

Jokowi memenangi pemilihan presiden mengalahkan Prabowo pada Julai lalu dan terus berdepan pelbagai halangan daripada musuh politiknya.

Selepas gagal mencabar keputusan itu di mahkamah, kem Prabowo merancang pelbagai strategi bagi mengelak Jokowi dilantik sebagai presiden ketujuh Indonesia.

Hashim berkata, parlimen juga akan meneliti keraguan dalam peruntukan belanjawan pendidikan bandar Solo ketika Jokowi menjadi datuk bandar di situ.

Foto

JOKOWI


- Reuters

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/09

Kerajaan bawa pulang Mayang

Posted: 08 Oct 2014 09:43 AM PDT

Jakarta: Kementerian Luar Thailand sedang berusaha membawa pulang mayat Mayang Prasetyo yang dibunuh serta dikerat-kerat oleh kekasihnya di Brisbane, Australia, minggu lalu.

Pengarah bantuan perundangan kementerian itu, Tatang Budie Utama Razak berkata, pegawainya sudah pergi ke Bandar Lampung di Lampung untuk bertemu waris Mayang.

Katanya, keluarga Mayang memohon supaya mayat mangsa pembunuhan itu dibawa pulang untuk dikebumikan.

Tatang juga berkata, Kedutaan Indonesia di Canberra bekerjasama dengan polis Queensland yang menyiasat kes pembunuhan ngeri itu.


Mayang, 27, ditemui mati di dalam apartmen didiaminya bersama seorang tukang masak, Marcus Peter Volke, 28, minggu lalu.


Sebahagian daripada tubuh Mayang - lahir sebagai lelaki dan diberi nama Febri Andriansyah - ditemui dalam bekas di atas dapur, manakala yang lain di tong sampah.

Volke kemudian ditemui mati dipercayai membunuh diri.

Kedua-dua mereka dipercayai bertemu kali pertama ketika bekerja sebagai tukang masak di sebuah kapal pesiaran antarabangsa.

Tatang berkata, pegawainya sedang mendokumentasi pelbagai maklumat daripada keluarga Mayang kerana ia boleh membantu siasatan polis Australia.

Sementara itu sumber berkata, Mayang pulang melawat keluarganya di Lampung pada bulan lalu. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/09

Subsidi minyak Indonesia habis tahun ini

Posted: 08 Oct 2014 09:42 AM PDT

Jakarta: Syarikat petroleum milik kerajaan, Pertamina, mengesahkan bekalan minyak subsidi akan habis menjelang akhir tahun ini.

Naib Presiden Komunikasi Korporat Pertamina, Ali Mundakir berkata, ketika ini mereka hanya memiliki 10.45 kiloliter minyak untuk diagih-agihkan pada suku keempat tahun ini.

"Penggunaan petrol subsidi pada September lalu mencecah 34.9 million kiloliter atau 76.95 peratus daripada kuota tahun ini," katanya.

Menurut Ali, kuota petrol subsidi tahun ini ditetapkan sebanyak 45.35 juta kiloliter tetapi penggunaan semua jenis bahan itu meningkat 1.7 peratus berbanding tempoh sama tahun lalu.


"Dalam keadaan itu, permintaan minyak subsidi akan melepas kuota 1.61 juta kiloleter jika tiada sebarang langkah diambil," katanya.


Ogos lalu Menteri Tenaga Dan Sumber Mineral Jero Wacik berkata, tanpa kawalan sewajarnya, bekalan minyak subsidi Indonesia akan habis menjelang 28 November. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/09

Siasat dakwaan 2 'pembunuh'

Posted: 08 Oct 2014 09:41 AM PDT

Bangkok: Pertubuhan Amnesty International (AI) menggesa kerajaan menyiasat dakwaan polis menyeksa dua suspek yang dilaporkan mengaku membunuh sepasang pelancong Britain di pulau peranginan Thailand bulan lalu.

Memetik kenyataan pasukan peguam Kedutaan Myanmar AI berkata, selain pengakuan suspek, ada beberapa sumber mendakwa pihak berkuasa menggunakan kekerasan ke atas pekerja dari Myanmar yang ditangkap bagi membantu siasatan kes berkenaan.

"Pihak berkuasa Thailand mesti memulakan siasatan bebas dan telus terhadap dakwaan penyeksaan serta layanan buruk polis.

"Tekanan kuat untuk menyelesaikan kes yang menarik perhatian dunia tidak sepatutnya menyebabkan berlaku pelanggaran hak asasi manusia serta perbicaraan adil," katanya.

Foto

DUA suspek kes bunuh pelancong Britain.


Pasangan pelancong Hannah Witheridge, 23, dan David Miller, 24, ditemui mati berhampiran sebuah banglo pesisir pantai di Koh Tao pada 15 September lalu.


Selepas ramai ditahan dan disoal siasat, polis akhirnya mengumumkan dua pekerja Myanmar mengaku membunuh pelancong terbabit.

Bagaimanapun, polis menafikan suspek didera dan pihak berkuasa mendakwa memiliki bukti DNA bagi mengukuhkan kes.

Polis berkata, suspek berusia 21 tahun dan berasal dari negeri Rakhine, Myanmar. - AP

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/09

300 cedera, satu terbunuh

Posted: 08 Oct 2014 09:40 AM PDT

Beijing: Ribuan anggota pasukan penyelamat dihantar ke barat daya China semalam selepas gempa bumi kuat mengakibatkan seorang maut dan 300 lain cedera dengan lebih 100,000 kehilangan tempat tinggal.

Agensi berita kebangsaan Xinhua melaporkan, gegaran 6.0 magnitud itu berlaku di wilayah Yunnan - berhampiran sempadan Myanmar dan Laos - lewat kelmarin.

Gempa berkenaan menyebabkan beberapa sekolah mengalami kerosakan teruk namun tiada kecederaan murid disebabkan kejadian berlaku waktu malam.

Akhbar Xinhua memetik seorang pegawai tempatan sebagai berkata, 100 sekolah rosak manakala kira-kira 1.8 juta kaki persegi bangunan turut memerlukan pembaikpulihan.

Foto

SEKUMPULAN penduduk berehat di tempat pemindahan sementara yang dibina untuk mangsa gempa bumi, semalam.


Pembinaan sekolah adalah isu sensitif di China, yang melihat lebih 5,000 murid maut selepas sekolah mereka runtuh dalam gempa bumi di wilayah Sichuan pada 2008.


Punca keruntuhan itu dikaitkan dengan pembinaan bangunan menggunakan bahan murah selain dilihat turut mempunyai unsur rasuah ketika pembinaannya.

Sementara itu, dalam kejadian semalam hanya seorang mangsa dilaporkan maut.

Lebih 124,000 orang terpaksa meninggalkan kediaman mereka disebabkan gempa bumi itu.

Namun disebabkan cuaca agak kering di rantau itu sejak beberapa hari lalu, risiko tanah runtuh dilihat agak rendah.

"Banyak rumah yang runtuh dan kami masih menyiasat jumlah mangsa dalam kejadian ini.

"Buat masa ini gegaran susulan masih dapat dirasai," kata seorang pegawai tempatan.

Pusat gempa dikenal pasti di Jinggu, 85 kilometer dari bandar Pu'er yang turut terkenal kerana ladang tehnya.

Gegaran turut dirasai di ibu negeri Yunnan, Kunming.

Menurut Pusat Rangkaian Gempa Bumi China, gempa bumi itu menyebabkan bangunan bergegar malah ada bandar yang kehilangan bekalan elektrik dan hubungan telekomunikasi.- AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/09

No comments:

Post a Comment